Debat

Forslag til styrkelse af DLF

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når jeg hører DLF's formand og hovedstyrelsen udtale sig om foreningens holdninger, er det klart og entydigt mod en privatisering af offentlige opgaver og ikke mindre klart mod - lad os så bare sige langt de fleste - tiltag fra Undervisningsministeriet de seneste år. Jeg hører også, at det er vigtigt at styrke profilen over for såvel medlemmerne som resten af samfundet.

Såfremt jeg ikke har hørt ordentligt efter, bedes læserne venligst se bort fra det følgende.

Ser ledelsen i DLF det som en styrkelse af profilen at udsende modstridende eller dobbelttydige signaler? Som eksempel kan nævnes det gode samarbejde med den undervisningsminister, der utrætteligt og enerådigt regerer over/i folkeskolen (»Månedens Skole« - nu i ny form som »Månedens Gode Eksempel«). Et andet eksempel er tilbuddet fra Lærernes Indkøbscentral (LIC) om at deltage i privatiseringen af den offentlige sygdomsforebyggelse og behandling (lad nu være med at komme med en lang historie om, at Lærernes Indkøbscentral er et selvstændigt foretagende - please!).

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Idet jeg går ud fra, at svaret er »ja, det anser vi for en styrkelse, for ellers havde vi jo ikke gjort det«, må jeg konstatere, at min opfattelse så blot skal drejes 180 grader. Med Bertel Haarder som øverste leder for mit virke er det en let opgave.

Med denne nyvundne erkendelse af, hvordan man styrker vores forening, skal jeg herved komme med et forslag, som kan kombinere de to eksempler:

Kan I ikke lige strikke en »undervisningsforsikring« sammen? Den skal hedde LIC-skolen.

Hvis folkeskolen ikke formår at sikre dit barn en god score i diverse trin- og slutmål, så kan det springe uden om køen i det nedslidte og udsultede offentlige skolevæsen og komme på den private LIC-skole.

I skal få et slogan med kvit og frit: LIC-skolen - Lærerforeningens privatskole, hvor dit barn er Lige I Centrum!

Selvmodsigende ud over alle grænser og derfor velegnet til DLF's ønske om troværdighed i offentligheden og opbakning hos medlemmerne.

Alternativt kunne DLF jo give »Månedens Gode Eksempel« og stoppe begge vildfarelser.

Svar

Kære Thomas Raa Olsen. Du beder så mindeligt om, at jeg ikke svarer, at Lærernes Indkøbscentral (LIC) er et selvstændigt foretagende. Det kan jeg ikke imødekomme. LIC er et selvstændigt foretagende. DLF har absolut ingen indflydelse på, hvilke varer LIC har på hylden.

Og så fatter jeg ganske enkelt ikke modstanden mod, at vi fortæller om den fantastiske indsats, som medlemmerne af DLF yder hver dag i folkeskolen. »Månedens Skole« blev desværre opfattet som en form for rangordning af skolerne. Der var vi ikke grundige nok i vores kommunikation. Det beklager jeg. Jeg håber imidlertid, at mange vil bidrage med eksempler på det engagement, der præger børnehaveklasselederes, læreres og skolelederes indsats rundt om i landet. Jeg håber, at vi får hundredvis af eksempler. Hvis vi ikke selv er med til at fortælle om medlemmernes indsats, er det svært at tro på, at andre vil gøre det.

Anders Bondo Christensen, formand for DLF

Powered by Labrador CMS