Debat

Forebyg mobning og skab god trivsel med inklusion.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forebyg mobning og skab god trivsel med inklusion.

Kunne det være løsningen at eleverne arbejder med begrebet mangfoldighed/diversity for at forstå og respektere hinandens forskellighed. Teamudviklingskonceptet Diversity Icebreaker anvendes på mange uddannelsesinstitutioner. Konceptet anvender et videnskabeligt valideret spørgeskema, der giver en dybere og nuanceret forståelse af personlighedstyper som er opdelt i tre kategorier/præferencer, der er delt op i farverne Blå, Rød og Grøn som giver et billede på diversiteten, som anvendes ved accept og forståelse af forskellighed, øget åbenhed, tillid og gensidig respekt.

Eleverne og deres lærere skal sammen via øvelser, undervisning og makkerskaber skabe en stærk klassekultur med plads til forskellighed.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Det gode fællesskab er også en måde at komme ensomheden i forkøbet på, for når eleverne beslutter sig for, at deres klasse skal være for alle, og lærerne ved, hvordan de skal få øje på og tale med elever, der er ensomme, så bliver klassen et trygt sted at være. Altså et fællesskab på alles premisser.

Hvis eleverne er forberedt og motiveret for den løbende inklusion i klassen, vil det gøre at inklusionen bliver en naturlighed med meget rummelighed i klasseværelset.

Vil denne type koncept, være et givtigt redskab i folkeskolen ?

Powered by Labrador CMS