Fire af drengene på Bakkeskolen har dannet deres eget band, som flere gange har optrådt til en årlig festival for børn og unge, der afholdes i Ballerup

Musik avler succes hos børn og unge med autisme

Marianne Dollerup Stenz underviser på Bakkeskolen i Bagsværd, hvor eleverne er diagnosticerede med autisme. Gennem musikalsk samvær og bandoptrædener skabes der glæde og stolthed hos børnene, der er vant til en-til-en-undervisning i de boglige fag.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den kan forløse, forstærke og opmuntre. Eller skærme verden af, hvis der er behov for det. Musik er følelser og dermed også universel, og det gør musikken en samlende kraft, der går på tværs af alle grænser. Og sådan er det også for de børn, Marianne Dollerup Stenz underviser på Bakkeskolen.

"At spille musik er en fantastisk måde at være sammen på. Det giver eleverne rigtig meget, og de er tydeligvis både glade og stolte, når de har været ude at optræde for andre", fortæller hun.

Med intensiv træning kan elever med autisme inkluderes

Der går 45 elever med autisme på Bakkeskolen og klasserne er inddelt, så der er seks-syv børn i hver klasse. Det giver muligheden for, at lærerne kan give sig tid til den enkelte.

"Kollektiv undervisning fungerer dårligt i de boglige fag. Eleverne bliver hurtigt distraheret af alt muligt, så der er rigtig meget en-til-en-undervisning".

Her adskiller musikundervisningen sig fra de andre fag, fordi det netop er kollektivet, der styrkes, fortæller Marianne Dollerup Stenz, der foruden musik også underviser i dansk, historie og håndarbejde.

"Som det også gælder for de fleste ikke-diagnosticerede børn, så er det fedt for børnene at opleve denne samhørighed med sine medmennesker. Det handler om at samle på succesoplevelser", siger hun.

"Det giver overskuddet til at klare nogle af de kampe, eleverne ellers kæmper. Som barn eller ung med autisme er der mange udfordringer i hverdagen. Nogle har for eksempel næsten ikke noget sprog og dermed begrænsede muligheder for social kontakt med andre mennesker. I musiktimerne får den type problemer lov at ryge lidt i baggrunden. Samhørigheden opstår af, at man ikke skal opføre sig på en bestemt måde eller sige det rigtige i en bestemt situation".

Taktforståelse og turnerende band

Alle eleverne på skolen har musikundervisning af en eller anden art. Med de yngste arbejder lærerne typisk med nogle grundlæggende ting som at forstå rytmisk takt. Mange børn med autisme har nemlig motoriske problemer og dermed også svært ved at forstå takten i musikken.

"Så laver vi nogle klappe- og danselege, som giver en god læring om og forståelse for musik. Det er tydeligt, at den type undervisning virker meget motiverende for eleverne. Man klapper og danser og hygger sig med det, men lærer samtidig en masse", siger Marianne Dollerup Stenz.

Smartphones kan støtte elever med ADHD og autisme

I en af klasserne har fire drenge i alderen 13-15 år lavet et band, der spiller musik af danske kunstnere som for eksempel Malurt og Nephew. Marianne Dollerup Stenz og en af hendes kolleger er også med i bandet, som tager ud og spiller for publikum, blandt andet til en årlig festival i Ballerup for børn og unge med autisme.

"Om tre år er flere af eleverne færdige her på Bakkeskolen, og der håber vi, at drengene fortsat vil have deres band, for så kan de tage noget med sig herfra og med videre ind i det voksne liv", fortæller hun. Når drengene er videre, er det meningen, at hun selv og hendes kollegas rolle i bandet skal erstattes af nogle af bandmedlemmernes venner. Der er nemlig nok at se til, når man er lærer på Bakkeskolen, fortæller Marianne Dollerup Stenz.

"Det er udfordrende at undervise på en specialskole. Det handler om at være kreativ i sit møde med eleverne, fordi de er så forskellige og hver og en skal mødes der, hvor de er. Men børnene er fantastiske, og det er samtidig også et meget givende job. Det bedste er, når man får nogle nye stemmer med. Det er jo meget grænseoverskridende for alle at stille sig op og synge en sang, og når det så sker for en af eleverne, så er det jo bare kæmpestort".