Man kan vælge at sætte lovkrav ind om, at de private skoler skal tage en vis andel elever fra resursesvage hjem, foreslår Peter Birch Sørensen

”Vi skal undersøge fordele og ulemper ved privatdrevne skoler”

Regeringens produktivitetskommission anbefaler, at man fjerner de lovgivningsmæssige barrierer for, at private firmaer kan drive ungdomsskoler, musikskoler og sfo’er. Men når det gælder skoler og gymnasier er der behov for, at man først undersøger fordele og ulemper, understreger formand Peter Birch Sørensen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Produktivitetskommissionen har i dag offentliggjort en rapport, der anbefaler, at man i langt højere grad end det sker i dag sender offentlige opgaver i udbud - også de "bløde", herunder undervisning (se link til højre).

Produktivitets-kommissionen: Lad firmaer drive folkeskoler

Så vidt vides er Sverige det eneste land i verden, der tillader private firmaer at drive grundskoler for offentlige midler og udtage profit. Sverige har, i samme periode som denne liberalisering har fundet sted, sat OECD-rekord i faldende skoleresultater på alle parametre. Det virker som en meget dårlig ide at tage ved lære af lige præcis Sverige, når det gælder organiseringen af skolen?

"De faldende resultater er jo ikke nødvendigvis en konsekvens af den svenske organisering af skolen", fremhæver kommissionsformand Peter Birch Sørensen. "Men når det er sagt, så vil jeg understrege, at vi i vores anbefalinger skelner mellem musikskoler, ungdomsskoler og skolefritidsordninger, hvor vi ikke kan se nogen argumenter for at forhindre kvalificerede private aktører i at byde ind, og så folkeskoler, erhvervsskoler og gymnasier, hvor det er mere kompliceret".

Sidste sommer gik en af de store svenske skolekoncerner konkurs - i øvrigt umiddelbart efter at have afleveret 85 millioner kroner i profit i moderselskabet. Tilbage stod det offentlige med forpligtelsen til at skaffe undervisning til alle eleverne. Hvordan kan det være økonomisk hensigtsmæssigt, at en kommune må planlægge sin skoledrift med forbehold for, at den til enhver tid skal kunne samle distriktets elever op, hvis de enten vælger det private alternativ fra, eller privatskolen går konkurs?

Kæmpe svensk skolekollaps giver debat om aktieselskabsskoler

"Jeg har godt læst om den store svenske sag, og det er blandt andet på den baggrund, at vi i kommissionen ikke er afklarede på, om vi synes, det er en god ide. Men der er jo også svenske privatskoler, som man er meget tilfredse med".

Både i Danmark og Sverige diskuteres det problem, at elever med indlæringsvanskeligheder og diagnoser er mere resursekrævende end andre elever, og at de offentlige skoler er forpligtet til at undervise denne gruppe, mens de private kan tillade sig at sige nej. Hvordan vil I sikre, at det private firma påtager sig undervisningen af alle børn, også de mest resursekrævende?

"Det er en meget væsentlig problemstilling, og der kan man jo vælge at sætte nogle lovkrav ind om, at de private skoler for eksempel skal tage en vis andel af elever fra mindre resursestærke hjem. Det er afgørende, at de offentlige og de private aktører har lige vilkår, hvis konkurrencen skal fungere", understreger Peter Birch Sørensen.

Læs mere

Produktivitetskommissionen: Offentligt-privatsamarbejde

Powered by Labrador CMS