Blog
0   888

Hvad betyder TLFG?

Abonner på nyt om Tysk og fransk i skolen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Det enkle svar er Tysklærerforeningen for Grundskolen. Men det er meget mere end det.

~~I dette for mig første bidrag til denne blog, vælger jeg at præsentere Tysklærerforeningen for Grundskolen (TLFG).

Tysklærerforeningen for Grundskolen blev grundlagt efteråret 2009 af en samling entusiastiske tysklærere fra folkeskolen.

Af foreningens vedtægter fremgår det, at det er foreningens formål at styrke undervisningen i tysk. Dette mål søges opnået ved bl.a. at:

1.    formidle faglig og pædagogisk kontakt og afholde møder og kurser

Artiklen fortsætter under banneret

2.    samarbejde med institutioner og andre faglige organisationer i ind- og udland

3.    rådgive ministre og uddannelsesudvalg omkring fagets situation og muligheder.

Ovenstående er i den periode, foreningen har eksisteret i høj grad blevet efterlevet. I første omgang med Peter Bruhn Jepsen som formand og siden med undertegnede. Nu kan ingen formand drive en forening alene. Skiftende meget aktive kolleger har udgjort foreningens bestyrelse og en backinggruppe har medvirket til at holde skuden på ret kurs.

Ad 1. Den faglige og pædagogiske kontakt sker løbende gennem foreningens lukkede konference for medlemmer på Skolekom og gennem foreningens facebookside: www.facebook.com/TysklaererforeningenForGrundskolen

I den lukkede konference stiller medlemmerne løbende spørgsmål af faglig og pædagogisk karakter, og der er næsten altid en hjælpende hånd inden for få timer. På facebook fodres medlemmer og ikke medlemmer løbende med ideer, morsomheder og henvisninger til, hvad der lige netop nu rører sig inden for faget.

På foreningens hjemmeside www.tysklaerer.dk kan man løbende finde artikler og beretninger, nyheder og kurser . Det er også her man kan kontakte foreningen på info@tysklaerer.dk eller få den direkte kontakt til bestyrelsesmedlemmer. Hjemmesiden er også hjemsted for tilmelding til foreningen eller til foreningens mange kurser, der dækker hele landet. Det årlige udlandskursus har i de forgangne år bragt kolleger fra hele landet sammen til kulturelle og pædagogiske oplevelser, der rækker langt ud over almindelige rejser til de tysktalende lande.

Medlemmer får tilsendt ca. 7 nyhedsbreve om året. De informeres her om foreningens sprogpolitiske arbejde og øvrige tiltag, ligesom der berettes om aktuelle initiativer og kurser. Til nyhedsbrevet knytter der sig normalt en kommenteret linksamling, der er et overflødighedshorn af gode ideer til den daglige undervisning. Eksempelvis vil links til nyhedsbrev 2_ og 3_2014 beskæftige sig med ideer til tyskundervisningen i 5.-6. Klasse – altså det nye begyndertrin.

Ad 2. TLFG arbejder løbende sammen med Gymnasiernes Tysklærerforening, Handelsskolernes Tysklærerforening og Sproglærerforeningens tysk fagudvalg. Eksempelvis afholdtes der i foråret 2013 en ”Brobygningskonference”, hvor der blev drøftet brobygning fra folkeskole frem til universitetet. Foreningen har været repræsenteret i Bozen af foreningens næstformand Carl Kinze på Internationaler Deutschlehrerver-bands verdenskonference sommeren 2013.

I Danmark har TLFG et tæt samarbejde med Goethe Instituttets medarbejdere, og der er ofte tætte relationer til Den Tyske Ambassade (Deutsche Botschaft).

Ad 3. Foreningen har siden sin opstart haft til hensigt ar arbejde for et tidligere begyndelsestidspunkt for tyskundervisningen og for at gøre faget obligatorisk. Det har ført til mange henvendelser til og møder med ministre, folketingets undervisningsudvalg og med direkte kontakt til skoleinteresserede medlemmer i de enkelte partier. I januar 2013 havde sprogpolitisk udvalg foretræde for folketingets børne- og ungdomspolitiske udvalg og fik her lejlighed til at fremlægge og debattere synspunkter for en tidligere og obligatorisk undervisning i tysk.

Det var derfor også med tilfredshed, at vi kunne konstatere, at forslag til lov om ændring  af lov om folkeskolen (L 51), der blev vedtaget den 20.12.2013 havde følgende formulering i § 5 pkt. E: Tysk eller fransk udbydes på 5. – 9. klassetrin – jf. Dog stk. 3 hver skole skal udbyde tysk og kan udbyde fransk.

TLFG havde dermed opnået, hvad de havde arbejdet for siden foreningens grundlæggelse. At hverken forening som helhed eller tysklærere er tilfredse med det tildelte vejledende timetal i overbygningen, er så en helt anden sag, som vi vil vende tilbage til i et senere blogindlæg. Det samme gælder i skrivende stund problematikken med, at vi ikke længere har en fagkonsulent at henvende os til endsige en af de nye læringskonsulenter, der ventes udnævnt.

 

Flemming Nygaard

Formand for Tysklærerforeningen for Grundskolen


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
947 andre er allerede tilmeldt