Lærer til lærer

Algebra forklædt som drager

Der afsættes store summer til skole og IT i disse år, og et af de små svar ligger lige for fødderne. Ganske simpelt et spil. Dragon Box er ganske simpelt den eneste af sin slags, og genialt i sit helt eget univers, som nærmest drager spilleren ind i sin verden af komplicerede matematiske ligninger.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kan vi virkelig forestille os en verden, hvor samtlige børn i mellemtrins-klassen deltager og forstår algebra. Ja, i en verden for drager.

Efter få timer kan selv min 8-årige datter løse opgaverne, der er på et niveau der rækker langt ind i gymnasiet matematiske linie.

Som lærer ser man kritisk til i begyndelsen. Hvordan skal disse lidt grimme tegninger og irriterende musik fører til en forståelse af så alvorlige og nødvendige discipliner som algebra?

Jeg lod min 5 klasse spille løs, uden at blande mig, ganske som udviklerne af spillet foreslår man gør. Jeg startede bare spillet. Børnene kunne straks klare sig selv, og havde slet ikke brug for mig. Spillet guider dem hele vejen. Således endte jeg selv med min Ipad, og begav mig også afsted i dragernes magiske verden.

Jeg opdagede at børnene faktisk var fascineret af drage-tegningerne, der voksede og voksede efterhånden som børnene fodrede dem med korrekte facits, eller rettere, klarede nye baner. Hvad der startede med en lille kasse midt på skærmen, udviklede sig til ligninger efter bare første time. Børnene som jo er hærdede tablet-brugere synes ikke at blive trætte.

Jeg ville sende dem til pause, men med en Ipad i hånden, synes de jo allerede den var begyndt. De opdagede faktisk ikke, at de var i færd med at tilegne sig de basale færdigheder i matematik algebra. De spillede bare derudad.

Efter en enkelt uge ca. 5-6 matematiklektioner var de fleste elever nået til “level” - 7. Andre havde afsluttet spillet. Det var imponerende komplekse ligninger de havde løst. Hastigheden hvorpå de flyttede tallene var fortryllende. Nu skriver jeg “tal”, for allerede efter få baner blev billeder af drager langsomt afløst af tal, x’er og andre bogstav-variabler. Eleverne havde spillet sig til f.eks. Brøkregning, parentesregler og mere end blot elementær faktorisering.

Nu kunne jeg altså bare slippe emnet og arbejde mig videre med et andet emne som geometri. Nej vel? Jeg opdagede at der var opstået et tomrum. Når jeg præsenterede eleverne for simple ligninger som f.eks 81 = 8x + 17, forstod de umiddelbart ikke sammenhængen. Sammenlignet med stykkerne fra spillet, er sådanne stykker jo uhyggelige simple. At omsætte spillet til papir og blyant, skulle vise sig at være en udfordring, da spillet ikke indeholder løsningen på dette.

Herefter arbejdede jeg mig fremad i lidt mere traditionel forstand, men hele tiden med en “livline” til spillet.

Efter mine første afprøvninger er jeg blevet lidt klogere, og har nu fået en lidt anden tilgang til programmet. Lader ikke bare eleverne spille løs, men gemmer deres appetit en smule. Jeg tager spillet i kapitler, så jeg parallelt kan nå at bearbejde elevernes ny viden på anden vis.

http://www.youtube.com/watch?v=PpCOplsCszQ

Spillet kan spilles helt ned i indskolingen og kan med fordel anvendes på ungdomsuddannelserne. Det er lavet til skolebrug i en edu-version, så læreren kan følge de enkelte elever fremskridt og i øvrigt fyldt med statistik, så man hurtigt kan danne sig et indtryk over den enkelte elevs stærke og svage sider.

Spillet har helt klart seriøse intentioner, og effekten er heller ikke til at tage fejl af. Men den grafiske side kan i nogen omfang virke skræmmende på de mere traditionelle matematiklærere. Giv det en chance og plant et lille “dragefrø” i børnenes hoveder.

Det er browser baseret og kan af prøves i en gratis version i 7 dage, dog først efter en simpel registrering.

Jeg kan se at spillet bruges i stor udstrækning i de norske skoler, hvor der oven i købet arrangeres landsdækkende algebra-dage for elever og lærere, med udgangspunkt i spillet. Mon ikke vi fortjener at give det en chance i Danmark.

Powered by Labrador CMS