'Den vigtigste ting er, at der skal være en klar sammenhæng mellem pædagogernes og lærernes lærerplaner i de nye fag', siger skoleleder på Sct. Hans Skole, Lars Eriksen, til Fyens Stiftstidende, der besøgte skolen i forrige uge.

To nye fag på Odense-skole: Nad og Kud

På Sct. Hans Skole i Odense har indskolingseleverne siden august haft Nad og Kud på skemaet. Nad er elevernes naturfagsdag med indbygget matematik, Kud er kulturdagen, der samler de traditionelle fag billedkunst, musik og dansk. To lærere og tre-fire pædagoger underviser 80 elever og er fælles ansvarlige for dagene.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Selvom vi er på Fyn, er der ingen stumme d'er i lærer Dorthe Eriksens udtale af Nad og Kud. Det er nærmere en t-lyd, hun bruger.

"Nad er vores naturfagsdag af fire lektioner, hvor en er matematik- og tre er naturfagslektioner. Kud er vores kulturdag, også af fire lektioner, men med billedkunst, musik og dansk", fortæller hun. Dorthe Eriksen er dansklærer, men indgår desuden som matematiklærer i Nad-undervisningen på 2. årgang. Sammen med en lærerkollega og tre, indimellem fire, pædagoger har hun således på mandage og tirsdage en gruppe på 80 elever. Det er skolens tre 2.klasser, der er slået sammen i både Nad og Kud.

"Det har fungeret rigtig fint. Vi og pædagogerne har et mødemodul ugentligt på to lektioner, hvor vi kan få planlagt lektionerne. Vi har derudover lagt en årsplan for dagene, som vi kan støtte os til", fortæller Dorthe Eriksen og fremhæver fordelene ved den samlede tid: Den giver mulighed for at fordybe sig i noget, tage ud af huset og indlægge en masse bevægelse, mener hun.

Eleverne har aflagt besøg på en bondegård i forbindelse med et tema om samme og på en kulturdag har de besøgt sanseudstillingen på Brandts Klædefabrik i centrum af Odense. "Pædagogerne er selvfølgelig ikke vant til at stå at undervise, men vi planlægger, hvor de så kan være stærke og byde ind", forklarer Dorte Eriksen.

Nad og Kud er indført i forbindelse med den Sammenhængende Skoledag i Odense, der forlængede skoledagen for alle indskolingselever allerede fra august 2013.

Uro om en længere skoledag i Odense

Odense Kommune har vedtaget sammenhængende skoledag 

"Endnu ved vi ikke så meget om næste skoleår, men jeg forestiller mig, at vi fortsætter med Kud og Nad", siger Dorthe Eriksen.

Bagsiden af medaljen

En ting ærgrer imidlertid Dorthe Eriksen ved natur- og kulturdagene.

"Bagsiden af medaljen er, at jeg må undvære en pædagog i danskundervisningen, for i år har hun brugt sine timer i forbindelse med Nad og Kud", siger hun.

I Fyens Stiftstidende, der besøgte Sct. Hans Skole i forrige uge, har matematiklærer Malene Lindsted samme pointe som Dorthe Eriksen.

"Pædagogernes tid med kultur- og naturdage, det er tid, der går fra de lærere, der ikke er med. Vi mangler indimellem den ekstra støtte, og vi mangler tiden, hvor vi kan planlægge andre ting omkring klassen", sige Malene Lindsted i den fynske avis.

Skolens leder Lars Eriksen er i samme artikel overvejende positiv i forhold til Den sammenhængende Skoledag og opfindelsen af Nad og Kud.

"Det bliver nemmere for os at gennemføre reformen. Vi arbejder i højere grad end før med teams omkring klasserne. Lærere og pædagoger har på den måde fået meget større frihed til at planlægge undervisningen sammen. Det er også intentionen med reformen", siger Lars Eriksen til Fyens Stiftstidende.

Han understreger også vigtigheden af en klar sammenhæng mellem pædagogerne og lærernes lærerplaner i de nye fag.

"Det er deres fælles ansvar, at dagene rummer og favner de fag, der er smidt i de to puljer kultur og natur", siger han til Fyens Stiftstidende.

Pædagoger underviser i Odense - nu inddrages ministeren

Minister-svar til Odense: Den nuværende lov er overholdt

Panikforhandlinger afblæser lærerfyringer i Odense