Debat

Mistillid kan give nej

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Efter at have trukket et indlæg tilbage med opfordring til nej, vil jeg i stedet belyse min tvivl vedrørende Overenskomst 99.

Baggrunden for min tvivl frem for et nej er et møde med Anni Herfort på Mogenstrup Kro. Og min manglende tillid til DLF efter dens fatale fortielser og manipulationer op til Overenskomst 93 er da også blevet lidt mindre. For Anni virker tillidsvækkende og ærlig. Men jeg deler ikke hendes optimisme med hensyn til Kommunernes Landsforening. For skal den nye arbejdstid ikke påføre lærerne flere undervisningstimer, skal Kommunernes Landsforening i dette forslag vise goodwill! Og hvem tror på det fra den kant? Mistilliden til den offentlige arbejdsgiver er eklatant og begrundet! Desværre!

Jeg mener heller ikke, at Anni Herfort helt overskuer aftalens eventuelle konsekvenser. Jeg bad hende under mødet garantere, at jeg ikke kunne komme til at undervise mere end 26 ugentlige timer. Det kunne hun ikke. Så 28, 30. Men det kunne jeg jo godt risikere med den nuværende også, var svaret. Og det er ikke rigtigt! Jeg kan med den nuværende ordning ikke risikere 30 undervisningstimer, fordi forberedelsen følger undervisningen ufravigeligt.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Men med Overenskomst 99 kan alle på fuld tid, cirka nuværende årlige 710-720 undervisningstimer, risikere endnu flere katedertimer!

Derfor må et ja afhænge af følgende:

1. Anni Herfort opstiller et regnestykke som i Folkeskolen nummer 12, side 18, inden afstemningsdato. Men denne gang ikke for 630 undervisningstimer, men for det, langt størstedelen af lærerne underviser: 710-720 lektioner. En opfordring til dig, Anni!

Hvordan ser regnestykket ud, når det ikke laves for gennemsnittet, men for de cirka 90 procent af danske folkeskolelærere, der i dag underviser over 700 lektioner?

Det er vigtigt, at denne konkrete beregning kommer frem, ikke kun for et eventuelt ja's skyld, men lige så meget for, at 55.000 lærere holder fast i denne forestilling, når der lokalt forhandles arbejdstid på plads. Holder 55.000 mennesker fast i dette 'billede', vil det være meget svært for Kommunernes Landsforening at bryde det, end ikke med alle dens mulige/umulige krumspring og trick.

2. Dialogen mellem DLF, lærere og befolkningen på den ene side, kredsenes valgte Folketingskandidater, folkevalgte fra amt og kommune på den anden side, skal fremmes til gensidig forståelse og oplysning. Med andre ord, DLF skal tage initiativ til, at der hurtigst holdes borgermøder mellem ovennævnte ude i kredsene.

Det vil foruden gensidig forståelse, måske endda positivt og tillidsfuldt samarbejde på længere sigt, skabe en gavnlig mediebevågenhed, og allervigtigst: det bringer demokratiet nærmere, tættere på den enkelte!

3. I DLF skal demokratiet også bringes nærmere det enkelte medlem.

Der skal oprettes et udvalg centralt, hvor medlemmerne kan indsende forslag og ideer til blandt andet næste overenskomstforhandling og så videre. Og udvalget skal bringe forslag videre i medlemsbladet og gøre rede for det videre forløb samt for, hvem der fremmer forslaget, og hvem der forkaster det.

Utallige gode forslag er gået tabt på vejen op i hierarkiet.

4. DLF-formand og hovedstyrelse skal fremover vælges direkte af alle medlemmer.

5. Sagsbehandling, arbejdsgang og service over for medlemmerne kan både i kredsene og i hovedforeningen være under al kritik. Der må en uvildig instans til at bearbejde klager over dårlige, affejende sagsbehandlinger og lignende.

Vi giver vores fagforening langt bedre lønninger og vilkår end vores egne, vi forlanger til gengæld førsteklasses sagsbehandling og service!

Det er ufravigeligt!

Skal DLF overleve, skal disse væsentlige forbedringer iværksættes!

Sven Sonnenberg

Fakse Ladeplads

Svar

Når jeg bruger 630 undervisningstimer i mit regnestykke, hænger det sammen med, at der er enighed mellem aftaleparterne om, at lærernes gennemsnitlige undervisningstal er på 630 timer. Der er tale om klokketimer og ikke lektioner. De 630 timer svarer til 840 lektioner om året. Så jeg mener derfor ved mit eksempel at have vist det, du efterspørger.

De øvrige ting, du trækker frem, mener jeg faktisk også, vi på mange måder imødekommer. I forbindelse med overenskomstforhandlingerne udsender vi til samtlige medlemmer et debatoplæg, der skal danne udgangspunkt for de lokale drøftelser. Kredsene opstiller deres krav på baggrund af medlemsdrøftelserne. Så det enkelte medlem har mulighed for indflydelse.

Jeg er enig med dig i, at det er vigtigt, at vi såvel centralt som lokalt har dialog og samarbejde med parterne omkring folkeskolen.

Hovedstyrelsen bliver valgt direkte af medlemmerne, og jeg som formand er valgt af kongressen, hvor de kongresdelegerede er valgt direkte af medlemmerne.

På sidste ordinære kongres blev oprettelse af en klageinstans drøftet. Det blev besluttet, at der skulle arbejdes videre med forslaget med henblik på, at kongressen i efteråret 1999 tager endelig stilling til oprettelsen af en klageinstans.

Anni Herfort Andersen

formand for DLF