Blog
0   1384

Processen omkring udformning af Fælles Mål

Abonner på nyt om Helge Christiansen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Min kommentar består af uddrag fra min anmeldelse af "Sidste udkald" skrevet af Asger Baunsbak Jensen, bragt 18.10.2013 på folkeskolen.dk

Her kommer et uddrag af min anmeldelse af ”Sidste udkald” skrevet af Asger Baunsbak Jensen fra Folkeskolen.dk den 18.10.2013,  som jeg vil bringe som en kommentar.

 

"Gå til modstand

Er denne bog en ældre mands vrissen over sædernes forfald? Eller er dens budskab mere nødvendigt end nogensinde?

Artiklen fortsætter under banneret

”Et pip fra en gammel radikaler, som jeg ikke kan tage mig af”, var Niels Egelunds arrogante kommentar til Kristeligt Dagblad om denne bog.  Imidlertid har andre mere nuancerede debattører allerede erklæret sig enige i nogle af bogens synspunkter. Blandt dem er professor Ove Kaj Pedersen, CBS, som er inde på nogle af de samme tanker i sin formulering af en tredje vej i uddannelsesdebatten.

Men først selve bogens synspunkter. Den er en harmdirrende anklage mod politikerne i forbindelse med folkeskolereformen.  Asger Baunsbak Jensen, tidligere undervisningsdirektør i Undervisningsministeriet, kritiserer den nye folkeskolereform, fordi den ensidigt fokuserer på effektiv indlæring. Det centrale i folkeskolens opgave er  opdragelse og dannelse. Det er det, vi har brug for i globaliseringens tidsalder.

Anklagen rettes især mod politikerne, fordi de har gennemført en ny folkeskolereform uden en demokratisk og folkelig debat, hvor forældre og lærere kunne komme til orde. Alt bliver udarbejdet af anonyme eksperter, som ikke har en uddannelse, der matcher folkeskolen. Jurister, økonomer og statsvidenskabsfolk udformer lovene. I tidligere tider var det almindeligt, at folk med skoleerfaring besatte chefstillingerne i Undervisningsministeriet. ”Den nye lov, som ensidigt satser på at give eleverne målbare, kundskaber og færdigheder, er dømt til at fejle”. ”Grundlaget under skolen, skal være opdragelse og dannelse. ”

 

………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Her kommer mine vurderinger i anmeldelsen

"Der sker uden de store debatter en paradigmeskift af dimensioner i folkeskolen. Besynderligt, at det ikke giver anledning til mere debat. Men der er stadig stemmer, der ønsker at formulere en anden dagsorden end den nuværende regerings visionsløshed. Besparelser og høj scoring i undertiden tvivlsomme nationale og internationale tests og økonomitænkning skaber ikke en god folkeskole i fremtidens samfund.

På en konference på Nyborg Strand, som jeg netop er kommet hjem fra, kom Kaj Ove Pedersen, professor ved CBS, ham med ”Konkurrencestaten”, netop ind på nødvendigheden af at skabe en tredje vej.

Det er vigtigt at teologer og filosoffer blander sig, så det ikke kun bliver økonomernes menneskeforståelse, som alene definerer et nyt dannelsesbegreb. Der må være en bedre balance mellem tilværelsesorientering og markedsorientering i skolens arbejde. Der er slagside til økonomitænkning og værdsættelse af elementære færdigheder og elementær viden.

Han står ikke alene med det synspunkt.

Vi skal naturligvis ikke skrue tiden tilbage og forsøge at bruge løsninger, som hører et fortidigt samfund til, men mange af de grundlæggende synspunkter i denne bog har en uhyggelig aktualitet."

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.244 andre er allerede tilmeldt

PLC-netværket er for ansatte og andre med interessere for skolernes pædagogiske læringscentre. I samarbejde med Pædagogisk LæringsCenterForening. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
531 andre er allerede tilmeldt