Lærerliv
2   820

Lærernes arbejdsglæde halter efter i Mariagerfjord

En ny trivselsundersøgelse placerer skoleområdet på en solid sidsteplads, når det kommer til arbejdsglæde i Mariagerfjord Kommune. Den lokale lærerforening peger på inklusion og skoleomlægninger som de vigtigste grunde, mens skolechefen også placerer sidste års lockout højt på listen over årsager.

FAKTA OM UNDERSØGELSEN

Mariagerfjord Kommunes trivselsundersøgelse arbejder med European Employee Index 2013, hvor den gennemsnitlige arbejdsglæde i Europa er 100.

Her ligger ansatte i Mariagerfjord på indeks 75, men på skoleområdet er man helt nede på 69.

I gennemsnit var danskernes arbejdsglæde i 2013 på indeks 70.

Årsagerne til at skoleområdet halter efter er som følger: Ny skolestruktur i kommunen, ny folkeskolereform, lockout, øget inklusionspres og massivt fokus fra pressen på skoleområdet. Det mener i hvert fald skolechef Peter Rasmussen.

 

Artiklen fortsætter under banneret

"Sammenlagt har forandringerne haft den konsekvens, at de ansatte kan føle sig presset på deres faglighed og det betyder noget for trivslen", siger han.

Det er, ifølge den lokale lærerforening en "sober analyse".

"Vi synes dog, at man har været hurtig til at give lockouten en væsentlig del af skylden. Det synes vi ikke er helt rigtigt. Det har selvfølgelig en betydning, men det er ikke den vigtigste årsag", siger kredsens arbejdsmiljøansvarlige, Henrik Hvirring.

Boom i henvendelser i 2012

Det bygger han blandt andet på tal for lærerhenvendelser til den lokale krisebehandling (RITS- og psykologbehandling).

"I 2010 blev der henvist 11 lærere til kriseberedskabet. I 2011 var det 13 styk og i 2012 steg tallet så til 31. I 2013 var det indtil september henvist 24. Stigningen begynder altså længe inden, vi overhovedet var begyndt at snakke om lockout, nye arbejdstidsregler og folkeskolereform", siger Henrik Hvirring.

Han peger derfor på øget krav om inklusion af elever med særlige behov og skolesammenlægninger som de bærende årsager til, at lærerne oplever deres arbejdsliv negativt.

Kredsen lavede selv en trivselsundersøgelse blandt lærerne i 2012, og den viste, at 56,2 procent af kommunens lærere mente, at inkluderede elever havde negativ betydning for deres arbejdsliv.

Ifølge Henrik Hvirring har kredsen generelt oplevet en stigning i henvendelser fra stressede lærere i løbet af de seneste år.

Lærerne på gulvet skal høres

Skoleområdet i Mariagerfjord Kommune tager resultatet af den seneste trivselsundersøgelse "meget alvorligt".

Alle skoler arbejder nu med, hvordan de kan styrke trivslen, og mange steder bliver der afholdt ekstra medarbejderudviklingssamtaler for at understøtte trivselsarbejdet, oplyser kommunen.

"I forbindelse med realiseringen af den nye folkeskolereform er der nedsat en række arbejdsgrupper centralt i Mariagerfjord Kommune, hvor realiseringen også bliver drøftet lokalt med lærere og pædagoger. Jeg tror på, at det er vigtigt at inddrage medarbejderne i processen, og at det kan være et vigtigt element i en forbedret trivsel på skoleområdet", siger Peter Rasmussen.

Henrik Hvirring er glad for, at lærere og pædagoger bliver hørt i arbejdsgrupperne og vil i øvrigt lægge sig i selen for at sikre, at trivselsundersøgelsens konklusioner på skoleområdet også fører til ændringer.

"Vi vil løbende tage det op i MED-systemet, for at sikre os, at der vitterligt bliver fulgt op på det her. Det er meget vigtigt, at vi finder løsninger på de eksisterende problemer, inden vi bevæger os over i en ny arbejdstids-virkelighed", siger han.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.089 andre er allerede tilmeldt