... dengang for 20 år siden

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bestyrtelse over spareplanen.

Forsommerens opsigtsvækkende forlydende om bortsparelsen af fundamentet for Danmarks Lærerhøjskoles status som højere læreanstalt: kandidatuddannelserne, førte til et medarbejdermøde på DLH i København sidst i juni.

Forlydendet var efterhånden mundet ud i avisernes offentliggørelse af et omfattende undervisningsministerielt sparekatalog. I løbet af fire år skal ministeriets budget trappes ned, så det ender med at blive tre-fire milliarder kroner lavere end i dag. Langt de største nedskæringer rammer folkeskolen med 1,7 milliarder kroner i 1992. Det begrundes med faldende børnetal.

aviS 81 nummer 6, september 1988

Tak Lotte.

Lotte Havemann er død. Vi, der kendte og holdt af hende, kan næsten ikke forstå realiteten - vi skal ikke møde hende igen.

Aviserne har opremset hendes data. Husholdningslærer fra Suhr, studie- og arbejdsår i USA, undervisning og foredrag. Tv-køkken, men frem for alt skribentvirksomhed og opskrifter. Lotte har skrevet til månedsblade, til ugebladet »Hjemmet«, til Berlingske Tidende, og utallige er hendes kogebøger »Bogen om.« fra Lademann. Men Lottes hjertebarn var og blev Husholdningslærerforeningens kogebog »God mad let at lave«.

Hanne Flensborg Thomsen, Husholdningslæreren nummer 14, september 1988

Moderne ledere.

»Vi skal have moderne ledere i folkeskolen«, siger Birgit Darr, formand for Skolelederforeningen. »Jeg ser gerne, at skolelederen får videre rammer at arbejde inden for end i dag. Og jeg ser også gerne, at samarbejdsudvalgene styrkes. Det betyder ikke, at jeg mener, at vi kan undvære lærerrådene helt. Der vil stadig være behov for et forum, hvor den kollegiale og pædagogiske diskussion kan foregå. Men man må nok se i øjnene, at lærerrådet med dets høringsret er blevet en så speciel institution i forhold til andre offentlige samarbejdsorganer, at det ikke kan bevares. For skolelederen er det også en ganske særlig ordning, at han i lærerrådet er menigt medlem og ikke formand, som han jo er i samarbejdsudvalget. Hermed har jeg ikke sagt, at vi skal have en enevældig leder, der kun retter sig efter, hvad der bliver sagt i skolebestyrelsen.

Folkeskolen nummer 35, september 1988