Helsingør: Trivsel er faldet på grund af lockout og reform
Trivslen på skoleområdet er faldet og ligger nu under gennemsnittet i Helsingør Kommune. Det viser en ny trivselsundersøgelse. Skolereformen med store forandringer for lærerne og lockouten i foråret kan ses i resultatet, mener kommunaldirektøren.
Mens de fleste områder i Helsingør Kommune har fået bedre trivsel og medarbejderne har en høj arbejdsglæde, så trives lærerne dårligst af alle grupper. Og det er skole- og dagtilbudsområdet, der medarbejdermæssigt fylder en del i kommunen, så det dårlige resultat ses tydeligt på gennemsnittet. Det viser en ny trivselsmåling, som Helsingør Kommune har fået foretaget. Svarprocenten er på 80.
"Trivselsundersøgelsen viser, at lærerne har været ramt af en lockout i foråret, og at folkeskolereformen står for døren. Hele skole- og dagtilbudsområdet er uden tvivl presset", skriver kommunen i en pressemeddelelse.
Artiklen fortsætter under banneret
Undersøgelsen viser de forskellige faggruppers trivsel og her ses tydeligt, at folkeskolelærere i kommunen scorer lavest af alle FTF-medarbejdere på arbejdsglæde, tilfredshed, motivation, loyalitet og troskab. Kategorien "ved ikke" har også flere steder i undersøgelsen en meget høj svar-andel.
"Vi står overfor en ændret arbejdstidsaftale og en folkeskolereform, der betyder større ændringer for lærerne, og jeg tror, at det er det, vi ser afspejlet i trivselsundersøgelsen", siger kommunaldirektør Bjarne Pedersen i pressemeddelelsen.
Kommunens udfordring ligger på "omdømme". Udsagnet "Helsingør Kommune har et godt image" scorer lavt i undersøgelsen. Det samme gør udsagn som "Jeg har tilpas indflydelse på mængden af eget arbejde" og "Jeg er klædt på til at håndtere de modsatrettede krav".
Kun lidt over halvdelen af kommunens medarbejdere generelt svarer, at de har mulighed for faglig og personlig udvikling på arbejdet.
Alle ledere vil modtage en rapport om deres område, og meningen er, at de enkelte enheder skal udarbejde handlingsplaner for, hvordan de kan øge medarbejdernes trivsel.
MERE OM EMNET