Debat

Værktøj eller makværk

Efter et års forbedringsarbejde skal danske skoleelever igen gennemføre nationale obligatoriske test. Spild af tid eller unik model?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De nationale test skal efter sigende sikre kvalitet i undervisningen. Jeg har svært ved at se hvordan. De tekniske vanskeligheder og den lange ventetid på resultatet var meget frustrerende for eleverne, der virkelig havde sat sig op til at gøre deres bedste. Da resultatet endelig kom, viste det sig, at der var rigtig mange fejl i måden, opgaverne var blevet rettet på - også fejl, der havde betydning for bedømmelsen af eleven. Forældrerapporten viste sig at være tre-fire linjer lang og derfor ikke i nærheden af, hvad jeg vil kalde en rapport.

Nu skal testen så skabe kvalitet. Der skal være en dialog mellem lærer, elev og forældre. Eleverne kan ikke længere huske, hvilke opgaver de har lavet, forældrene har aldrig set dem, og jeg må som lærer ikke vise dem opgaverne, da de skal være hemmelige! Det gør naturligvis, at en dialog bliver meget svævende og for såvel elev som forældre meget lidt konkret. Derfor vil en test udført på denne måde aldrig blive grundlaget for mine forældresamtaler og ej heller elevplanerne. Eftersom resultatet kom meget tæt på sommerferien, var det heller ikke muligt at bruge dem til at lægge langsigtede mål for undervisningen. Efter ferien flyttede vores 6.-klasser til en anden skole, og deres nye lærere har ikke adgang til resultaterne, da de er fortrolige.

Konklusionen var - også fra elevernes side - at den nationale test var spild af tid.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Alle, der har prøvet det, ved, at listen over problemerne er lang, det vidner SkoleKoms konference om. En officiel national evaluering af min undervisning vil være et velkomment værktøj til forbedring af denne. Men der skal mange ændringer til, før »makværk« bliver til »værktøj«.

Svar fra Margit Holm:

Jeg er helt enig i, at de nationale test skal forbedres, og det er ærgerligt, at I har haft en dårlig oplevelse med den første version af testene. I oktober 2007 fik vi forskere til at evaluere testene. Vi har siden inddraget lærere, skoleledere og kommuner for at få forslag til forbedringer, som er ved at blive indført i opgaver og testsystem. Når det er klar, håber jeg, at I får en bedre oplevelse.

Det vil dog stadig være læreren, som skal sikre kvaliteten i undervisningen. Det kan en test ikke. |

»Jeg må som lærer ikke vise dem opgaverne, da de skal være hemmelige!«