Debat

Gyldne løfter

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Anni Herfort Andersen sender i en kommentar i Folkeskolen en bredside ud mod den oplysningskampagne, en række kredse, der er skeptiske i forhold til det foreliggende aftaleresultat, har udsendt. En fejlagtig fremstilling af virkeligheden og rendyrket agitation er de ord, der bliver brugt.

Sammenholder vi det med:

- at ledelsen gennemfører ikke mindre end 30 salgsmøder landet over, hvor Anni har frabedt sig deltagelse af kritikere af aftalen i panelet,

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

- at ledelsen råder over enorme ressourcer til udsendelse af materialer til skolerne,

- at formanden har sendt et brev personligt til den enkelte børnehaveklasseleder,

- at formanden bliver tildelt metervis af spalteplads i folkeskolen til at kommentere langt de fleste kritiske indlæg,

er det lidt svært at forstå, at formanden bruger ordet agitation som skældsord mod det materiale, kritikerne har sendt ud.

I kommentaren går formanden skarpt i rette med det eksempel, der indgik i det første materiale i oplysningskampagnen. Formanden har end ikke gjort sig den ulejlighed at få eksemplet, der tager udgangspunkt i en hel konkret arbejdsplan, gennemgået.

På trods af det udtaler formanden, at hun naturligvis aldrig havde anbefalet resultatet, hvis det medførte, at den pågældende lærer kunne sættes til nye opgaver i op til 106,81 timer, som det fremgår af eksemplet. Det kan man vist kalde gyldne løfter på et løst grundlag.

Ernst Øxner

medlem af DLF's hovedstyrelse

Svar

Alle hovedstyrelsesmedlemmer ved, at de er velkomne på debatmøderne. Det er rigtigt, at Foreningen har ressourcer til at udsende materialer til skolerne. Men de ressourcer bliver ikke brugt til at anbefale resultatet, men til orientering om, hvad resultatet indeholder. Mit brev til børnehaveklasselederne var faktisk ment som en venlighed, fordi børnehaveklasselederne havde ventet længe på en afklaring af deres arbejdstidsaftale. Derfor synes jeg, at det var rimeligt at give dem en kort orientering om, at der nu var et resultat. Ellers havde de først fået den melding efter påske. Med hensyn til jeres regneeksempel henviser jeg til mit svar til Lotte Lange.

Anni Herfort Andersen

formand for DLF

Powered by Labrador CMS