»Jeg er ikke bevidst gået efter et job- eller karriereskift, og det er ikke sikkert, at jeg var endt som konsulent, hvis ikke skolens ledelse havde ansporet mig«, siger Peter Bak-Jensen

Han tog springet til it

Peter Bak-Jensen forlod et job som lærer for at hellige sig sin store interesse for informationsteknologi. Han har bevaret sin kontakt med folkeskolen. Nu som it-rådgiver

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Han flytter små ikoner rundt på en af de interaktive tavler langs væggen. Frem dukker et slot med en stue, hvor lyset skinner ind ad store vinduer. Nye ikoner henter en fuldvoksen lysegrøn frø, der i løbet af et øjeblik kommer til at sidde på spring midt på det rød- og hvidternede stuegulv.

Peter Bak-Jensen ser ud, som om han sagte klukker. Legen med tavler og ikoner bringer ham i sit es.

»Jeg har altid syntes, at det er spændende at arbejde med it og integrere det i undervisning«, siger han.

»Det giver muligheder for at stimulere børns læringsproces og for at skabe fornyelse i klasselokalet. Lige i øjeblikket er jeg optaget af, hvordan man kan bruge afstemningsværktøjer. De kan danne afsæt for afklaring og for diskussioner om en lang række emner«.

Peter Bak-Jensen arbejder med integration af ny informationsteknologi i midtjyske skolers undervisning på Programdatateket, der er en del af Center for Undervisningsmidler i Skive. Han har været tilknyttet som it-konsulent siden 1999. Før var han lærer på Østre Skole i Thisted.

»Min skoleinspektør spurgte, om jeg havde set stillingsopslaget«, fortæller konsulenten.

»Det var vist ikke, fordi han ville af med mig, men han vidste, at jeg gik meget op i it i min undervisning, og mente, at det ville være noget for mig. Det var det også. Jeg er enormt glad for at arbejde med området og har ikke en eneste dag fortrudt, at jeg tog springet«.

Jobbet giver ham mulighed for at bevare tilknytningen til folkeskolen, og det ser han som en stor fordel.

»Jeg er ikke interesseret i it generelt, men i informationsteknologi i sammenhæng med undervisning. Og jeg har altid været glad for at undervise. I dag er det som regel lærere i folkeskolen og andre voksne, der sidder på stolene i klasselokalet, men når jeg er med til at udvikle programmer, eller når jeg viser, hvordan man kan bruge hardware eller software, er jeg tæt på undervisningen i folkeskolen. Det er næsten lige så godt som at være der selv sammen med børnene«.

Han har ikke valgt at blive konsulent for at slippe væk fra folkeskolen, men han er bevidst om, at jobbet giver ham nogle muligheder, som almindelige lærere ikke har.

»Som lærer skal du have 3. klasse i matematik næste morgen klokken 8.00, uanset hvad du er optaget af. I mit job kan jeg fylde kalenderen med den samme opgave i lang tid. Det giver bedre mulighed for fordybelse«.

Brug af interaktive tavler har gennem flere år fyldt meget i hans arbejdsliv. Først gennemførte han en grundig undersøgelse af, hvordan en række skoler brugte tavlerne. Siden har han undervist flere hundrede lærere i deres muligheder.

Et andet projekt, der fylder, er hval.dk, der er et webbaseret læringsrum. HVAL står for Helhed, Viden, Ansvar og Læring. Peter Bak-Jensen blev oprindeligt ansat til at opbygge weblæringsrummet, og han udvikler stadig nye elementer og tilbud.

»Det giver mange muligheder at være et sted, hvor man kan koncentrere sig om bestemte arbejdsopgaver, og hvor der er mange resurser. Hvis jeg får en idé, eller hvis en kursist gør mig opmærksom på noget, der mangler på HVAL, kan jeg i fællesskab med de pædagogiske konsulenter eller andre gå i gang med at udvikle det. Til sidst handler det om at sætte en programmør på. Er du lærer på en folkeskole, støder du nemt ind i, at noget ikke kan lade sig gøre af den ene eller anden grund, og du er bundet af de materialer og faciliteter, der er på arbejdspladsen«.

En anden kvalitet ved konsulentjobbet er, at det giver anledning til at sætte sig bagest i klassen.

»Jeg kommer jævnligt ud og følger undervisning på skoler. Det er spændende, fordi der er store forskelle på, hvordan mulighederne bruges. Jeg er ydmyg over for jobbet og har fået stor respekt for, hvordan lærere pædagogisk arbejder med eleverne. Hvis tingene ikke fungerer optimalt, er det som regel, fordi arbejdsbetingelserne ikke gør det muligt at gøre det bedre«.

Ser man på lønnen, er det også til at få øje på en fordel. Konsulent­jobbet honoreres lidt bedre end almindelige læreres job. Tæt på 30.000 kroner mere om året.

»Det har aldrig været afgørende. Da jeg fik min første lønseddel, kom det som en overraskelse, at tallene ikke var de samme. Jeg tror generelt ikke, at lønforskellen spiller nogen vigtig rolle. Så stor er forskellene ikke, og vælger du at gå konsulentvejen, er det som regel, fordi du har nogle bestemte faglige eller pædagogiske interesser«.

It-konsulent lyder for nogle af lidt mere end lærer, men den tankegang preller af på Peter Bak-Jensen.

»Jeg betragter mig som en lærer, der bare arbejder med noget andet end de fleste andre. Jeg har ingen intentioner om at avancere eller om at blive leder. Et lederjob fører en masse med sig, som jeg ikke er interesseret i«.

Skoleledelsen har hele vejen igennem bakket op.

»Den slags er en forudsætning, hvis man som lærer skal bevæge sig over i et konsulentjob, sådan som jeg har gjort det. Jeg er ikke bevidst gået efter et job- eller karriereskift, og det er ikke sikkert, at jeg var endt som konsulent, hvis ikke skolens ledelse havde ansporet mig«.

Der er forskel på, hvordan konsulenter på centre for undervisningsmidler arbejder. I Skive er de fleste tilknyttet på deltid, andre steder er de ansat på fuld tid.

Når Peter Bak-Jensen er blevet konsulent på fuld tid, hænger det sammen med, at Programdatateket har fået gang i en række projekter for Undervisningsministeriet og Kulturministeriet.

»Det er godt for mig at være ansat på fuld tid. Jeg kan godt se fordelene ved stadig at have tilknytning til en folkeskole, men jeg er så tæt på undervisningen i skolen og er gift med en lærer, så jeg føler mig godt orienteret om mit gamle job«, siger Peter Bak-Jensen, før han lukker de interaktive tavler ned. |

»Jeg betragter mig som en lærer, der bare arbejder med noget andet end de fleste andre«
Powered by Labrador CMS