Anmeldelse Matematik
0   371

Matematik

Bogen tager afsæt i en beskrivelse af matematikkens naturer og rækker hen over tjek af læreplaner og læremidler i form af såvel bogsystemer som konkrete materialer.

Matematik

Fakta


Titel
Matematik

Forfatter
Povl Hansen, John Schou, Lotte Hofer Skinnebach

Pris
299

Sider
209

Serie
Mål og midler

Forlag
Forlaget Klim

Serien "Mål og midler" er ambitiøs i sin målsætning. Det så man i den sprænglærde "Læremidler og læreplaner i teori og praksis" (2011), og nærværende udgivelse lader i henseende til overliggerens højde ikke meget tilbage at ønske. Der er således tale om en beskrivelse af matematikkens læremidler, der kommer det meste af vejen rundt om såvel som i dybden med sit emne.
Indledningsvis tages fat på matematikkens fem naturer, der blandt andet illustreres med udgangspunkt i fænomenet parabel. Der levnes desuden plads til den lidt grovere sammenstilling af matematik som undervisnings- henholdsvis videnskabsfag. For sidstnævntes vedkommende inddrages fagformålene i Fælles Mål 2003, 2006, 2009 – og hermed er kursen sat til det følgende kapitel, der beskæftiger sig med udgaven fra 2009 set i et historisk perspektiv.

Artiklen fortsætter under banneret

Og der er meget at blive klog på her - også selv om man ikke er så gammel en knark, at man i sin øvelsespraktik har stiftet bekendtskab med det nu hedengangne system "Tal og mængder". Nogle af de introducerede teorier forekommer dog lidt løsrevne; her er det godt, at de respektive afsnit er forsynet med arbejdsspørgsmål, så man sammen med fagkollegerne kan etablere den manglende sammenhæng.
Bogens mest omfattende kapitel er helliget et læremiddeltjek af de for tiden meget udbredte systemer "Matematrix", "Kolorit" og "KonteXt". Heri indgår også nogle af pointerne fra omtalte "Læremidler og læreplaner …" i den nu mere matematikfaglige sammenhæng. Det fysiske format muliggør en bredere og dybere behandling; men i sammenligning hermed har de oversigtsprægede opstillinger på læremiddeltjek.dk (tillige bragt i Folkeskolen) nu også deres stærke sider. Og hvorfor er "FleXmat" forresten ikke kommet med ind i varmen?
I afslutningskapitlet præsenteres en analysemodel, der bringes i anvendelse på to ”sæt” konkrete materialer. Lige præcis her tager det historiske perspektiv overhånd: Der må være noget nyere – og bogstaveligt talt mere konkret – at forholde sig til end udgivelser fra 1994 og 2002. Og det virker endnu mere spøjst på mig, at så gamle heste som "Matematik" (1990) og "Hej Matematik" (1972) må trækkes af stalden.
Imidlertid: Læs denne bog – men gør det snart! Hvem ved, hvornår det næste matematiksystem dukker op og gør de foreliggende tjek uaktuelle. Og lurer der ikke også en ny og efter sigende endnu mere omfattende Fælles Mål lige om hjørnet?   


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.034 andre er allerede tilmeldt