Kredsformand Peter Hansen er ked af, at skolelederne i Roskilde opfatter lærernes ønske om at råde over puljetimer til forberedelse som et personalegode. "Det er for at sikre den største kvalitet i undervisningen", siger formanden.

Kamp om råderetten over timepulje

I Roskilde forhandler kredsen om en pulje på mellem 215-250 timer per lærer til forberedelse. Nu er skolelederne og lærerne imidlertid blevet uenige om, om hvem det er, der skal råde over timerne.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Roskilde har politikerne som en slags plaster på såret efter forårets lockout givet mandat til, at forvaltningen kan lave en lokalaftale med Roskilde Lærerforening og Skolelederforeningen i Roskilde. Parterne har blandt andet diskuteret bedre vilkår for tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter og ikke mindst timepuljer til at sikre lærernes forberedelse.

Både Roskilde Lærerforening og skolelederne er enige om, at det er en god ide med en pulje på 215-250 timer om året, som skal bruges til lærernes egen individuelle forberedelse og efterbehandling af undervisningen samt mindre opgaver i forbindelse med det daglige forældresamarbejde.  Skolelederen disponerer fortsat over læreren i cirka 35 timer om ugen i skoleugerne og yderligere 7-10 dage, når eleverne har ferie.

Men der er langt fra enighed om, hvem der skal disponere over timerne. Lærerkredsen regnede med, at det skal være lærerne, men skolelederne har sendt et brev til Roskilde Kommunes økonomiudvalg, hvor de udtrykker deres bekymring for, at lærerne selv kommer til at råde over timerne.

Den enestående lokalaftale på godt og ondt

Indskrænker lederens ledelsesret "Det er fint med en pulje, der sikrer lærernes individuelle forberedelse, men vi mener det er skolens ledelse, der som udgangspunkt leder og fordeler arbejdet og benytter skolens lokale råderum inden for nationale og kommunale rammer og retninger", skriver formanden for Skolelederforeningen i Roskilde, Lars Nielsen. Han anbefaler derfor på sine medlemmers vegne, "at der ikke indgås en aftale, der indskrænker ledelsesretten og muligheden for lærernes fulde tilstedeværelse".

Kredsformand Peter Hansen fra Roskilde Lærerforening, kan godt se, at skoleledernes ønske om at råde over alle lærernes arbejdstimer ligger i tråd med Lov 409, men han forstår ikke hvorfor skolelederne ikke viser en imødekommenhed, blandt andet for at sikre at der kommer ro på lærernes arbejdsforhold.

"Lærerne ved bedst selv, hvornår de har brug for forberedelse. Det er med til at give mere kvalitet i undervisningen. Jeg er ked af, at lederne ser det her som et ønske om en personalegode. Det er det ikke, det er for at sikre god undervisning", siger kredsformanden.

'Spiselig reform-finansiering i Roskilde

Argumenter ude af proportioner Skolelederne skriver også, at det vil besværliggøre planlægningen og intentionerne i Lov 409 om fuld tilstedeværelse, hvis lærerne selv skal bestemme over timer. Ligesom - alt efter hvor stor timepuljen bliver - det kan ske, at en lærer er færre timer på skolen end elever i udskolingen, der fremover skal have 35 timers undervisning om ugen.

"Det er ude af proportioner at sige, at man ikke kan planlægge lærernes tid, de er jo stadig til stede 35 timer om ugen. Jeg synes hellere, at man skulle vende det om og sige, at lederne slipper for at koncentrere sig om, hvornår lærerne forbereder sig bedst. Når de selv kan planlægge forberedelsen, så giver det mere kvalitet i undervisningen, som vi skal have", siger Peter Hansen, der mener, at det planlægningsmæssige er et lille problem i forhold til gevinsten.

Argumentet, om at lærerne måske kommer til at være mindre på skolen end de ældste elever, vil Peter Hansen slet ikke anerkende.

"Det er ikke engang et argument. Tænk hvis vi sagde det samme om sygeplejersker, at de skal være 24/7 på hospitalet, for det er patienterne? Det handler ikke om, at lærerne skal være der samtidig med eleverne, men om at de kan levere den bedst mulige undervisning".

I aften skal byrådet behandle sagen på et lukket møde. 

Lærerne i Zieglers kommune vil have fuld tilstedeværelse

Powered by Labrador CMS