Debat

De praktisk-musiske fag skal styrkes

Der må ikke sjuskes med fagligheden.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolens praktisk-musiske fag er kommet på dagsordenen, aktualiseret af at Fælles Mål for billedkunst, musik, håndarbejde, sløjd og hjemkundskab skal revideres.

I kølvandet på professor Ann Bamfords rapport »The Ildsjæl in the Classroom« nedsatte undervisningsministeren en rådgivningsgruppe, der er kommet med anbefalinger til, hvordan de praktisk-musiske fag i folkeskolen kan styrkes.

Disse anbefalinger og diskussionerne på Undervisningsministeriets netop afholdte konference om dette tema skal indgå i revisionen af Fælles Mål for de praktisk-musiske fag.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Mange steder fører fagene en stedmoderlig tilværelse, mens andre godt kan finde ud af at signalere, hvor stor betydning fagene har for elevernes identitetsudvikling, for deres almene, kulturelle og demokratiske dannelse og for deres evne til at tilegne sig ny viden og bruge den i nye sammenhænge.

Det er alt sammen egenskaber, vi lægger vægt på i den danske skoletradition, og som viser sig at være et stærkt kort for danske unge, når de bevæger sig ud i verden eller slår deres folder i det nære.

Fælles Mål udfordres af følgevirkningerne af få linjehold på læreruddannelsen, nedprioriteret efteruddannelsen over lang tid og lavt timetal.

Der er brug for forskning, der kan kortlægge, hvad det betyder at blive undervist i de praktisk-musiske fag.

Erhvervslivet efterspørger kreativitet og innovation. De praktisk-musiske fag har ikke monopol på kreativitet, men de kan være med til at udvikle evner, der har nytteværdi i andre fag.

Det er godt, men fagene har også deres selvstændige værdi for den enkelte elev som menneske. Livsudfoldelse, glæden ved og evnen til at kunne udtrykke sig, opmærksomhed og evnen til at tyde tilværelsens mangfoldigheder er med til at berige hele deres liv. Det er vigtigt, og der må ikke sjuskes med indsatsen.

Alt dette var i spil på ministeriets konference. Nu skal der følges op. Betydningen af lærerens faglighed, undervisningens rammer og præcisering af fagenes indhold og roller var klare signaler.

Der ér behov for fokus på de praktisk-musiske fags betydning, for der må ikke tages beslutninger og drages konsekvenser baseret på manglende viden.

Politiske badutspring med frit i luften svævende forslag til udvanding af fagene er gift for fagligheden. De praktisk-musiske fags faglighed og særegenhed skal respekteres.

Det er platformen for en styrkelse af undervisningen.

»Politiske badutspring med frit i luften svævende forslag til udvanding af fagene er gift for fagligheden«