Rend mig i evidensen

DPU's satsning på evidensbaseret pædagogisk forskning er en blindgyde, mener lærer Erik Schmidt

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Initiativtageren til Det Alternative Sorø-møde (DAS), lærer Erik Schmidt, Odense, langer i programmet til årets møde ud efter den nye leder af Danmarks Pædagogiske Universitetsskole (DPU), dekan Lars Qvortrup, som ifølge Schmidt er en svoren tilhænger af evidensbaseret pædagogisk forskning.

»Positionen som ensidig tilhænger af rationel fornuft og effektivitet frem for erfaringsmæssig intuition og følelse, af teori frem for praksis, af objektivitet frem for subjektivitet, af regler frem for samtale, af systemer frem for kultur - er problematisk. Problemet er ensidigheden«, skriver Erik Schmidt og fortsætter:

»Holdningen vil muligvis bringe DPU tættere på politikerne, tættere på magten. Nytte og effektivitet er nemlig for tiden succeskriteriet hos nervøse politikere og deres rådgivere i OECD. Hvis undervisningens resultat kan identificeres og bruges, er det godt. Kan det ikke, er det overflødigt og værdiløst«.

»Men positionen vil fjerne forskerne fra lærernes og elevernes virkelighed. Lærerne har en erfaringsbaseret indsigt, som forskerne burde forholde sig nysgerrigt og ydmygt til i bevidstheden om, at nogle påvirkninger er umulige at måle, fordi der er for mange variabler, eller fordi målingen påvirker processen«.

»Desuden kan lærere ikke undervise uden både at have viden og idealer, holdninger og tro på det, de gør. Ligesom eleverne dybest set ikke kan lære uden at 'holde af' den viden, de personligt tilegner sig i en undervisnings- og udviklingsproces under lærerens ledelse. Og uden at kunne lide læreren«.

Det var fjerde år i træk, der blev afholdt DAS-møde.

jvo@dlf.org