Bertel Haarder vil frem­hæve de gode eksempler, fordi det stimulerer fantasien og forestillingsevnen, og Anders Bondo håber, at han i DLF kan være med til at skabe interesse for Månedens Gode Eksempel

Månedens Skole får en afløser

Månedens Gode Eksempel erstatter Månedens Skole. Det handler om at få den gode og positive historie om folke­skolen frem, mener Anders Bondo. Ros er vejen frem, siger Bertel Haarder

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Månedens Gode Eksempel erstatter Månedens Skole, er DLF og Undervisningsministeriet blevet enige om.

Formålet er stadig at vise de gode skoleeksempler. Forskellen er, at Månedens Gode Eksempel er netbaseret, og at det ikke behøver at være en skole, der fremhæves. Det kan være et projekt på en skole, et lærerteam eller for eksempel et undervisningsforløb i 5.a.

»Jeg er ked af, at ideerne bag Månedens Skole blev misforstået. I en undersøgelse i Berlingske Tidende for nylig siger 53 procent af skolelederne, at det ikke er det mest geniale, de har set. De har opfattet det som et profileringsprojekt«, fortæller DLF-formand Anders Bondo Christensen.

»Jeg er den første til at beklage den opfattelse«, siger han og understreger, at det ikke er et elitært projekt. Det handler om at få den gode og positive historie om folkeskolen frem.

Undervisningsminister Bertel Haarder siger, at ros er vejen frem.

»I stedet for at sætte fokus på mindre gode gennemsnit er det meget bedre at fokusere på dem, der gør det godt, og dem, der gør det fremragende. Jeg er gået i gang med systematisk at fremhæve de gode eksempler, fordi det stimulerer fantasien og forestillingsevnen. Man må jo så meget mere, end man skulle tro, når man hører skoledebatten. Nogle tror, at alt besluttes i København, og at der ikke er andet end kontrol og centralisme. Sandheden er, at der er vide udfoldelsesmuligheder«, siger han.

Han mener, at hvis alle gjorde som dem, der gør det bedst, så havde vi verdens bedste skole.

»Alle problemer er jo løst et eller andet sted i Danmark. Hvis vi får en evalueringskultur, hvor vi finder frem til bedre praksis, så er det den allersikreste vej frem til en endnu bedre skole. Jeg siger endnu bedre, for jeg mener faktisk, at skolen er god og har nogle store kvaliteter«.

Kun få meldte sig

Formålet med Månedens Gode Eksempel er at sprede viden om det spændende, der sker i skolen, og tegne et nuanceret billede af folkeskolen, fortæller de to.

Månedens Skole begyndte i februar 2007. Men ved tilmeldingsfristen 1. marts havde kun 35 skoler meldt sig, så der blev åbnet for tilmelding igen. Det endte med, at i alt 46 skoler meldte sig ud af landets cirka 1.600 folkeskoler.

Ni skoler er blevet valgt til Månedens Skole siden februar sidste år. Skolestyrelsen bad syv af disse skoleledere om at besvare et evalueringsskema, og fem svarede. De fem skoleledere har været glade for den positive mediedækning, deres skole har fået i forbindelse med udpegningen. Det har skabt god stemning og stolthed på skolen. Nogle af skolelederne er også blevet kontaktet af andre skoler, hvor man var interesseret i at høre mere.

Nyt navn og relancering

»Nu har vi givet projektet et andet navn, og vi lancerer det igen. Det fik desværre en rigtig dårlig start, og jeg fik knubbede ord på vores kongres«, siger Anders Bondo.

»Men det er min forpligtelse ikke at blive misforstået. Det gik galt, fordi når man selv synes, at noget er en rigtig god idé, så gør man sig ikke umage nok med at lancere ideen. Jeg håber, jeg nu i DLF kan være med til at skabe interesse for projektet. Dette skal ikke være topstyret. Det er skolerne selv, der henvender sig, og jeg håber, at der vil være 460 skoler eller flere, der vil være med, og ikke kun de 46, der henvendte sig til Månedens Skole«.

Både lærerformanden og undervisningsministeren understreger, at der ikke er tale om eliteskoler, men om at få de positive historier frem. For at fortælle, at folkeskolen er god, og for at få de unge til at interessere sig for lærerjobbet.

Hvorfor kårer I ikke Månedens Lærer?

»Det er jeg helt med på, hvis der er opbakning til det. Men det kan jo også være Månedens Gode Eksempel«, siger Bertel Haarder.

Anders Bondo ønsker ikke at kåre Månedens Lærer.

»Men jeg vil gerne præsentere alt det gode. For min skyld kunne det være Ugens Skole eller Ugens Eksempel. Det handler om at vise hele det store engagement på skolerne«, mener Anders Bondo.

Bertel Haarder når også frem til, at han foretrækker Månedens Gode Eksempel frem for Månedens Lærer.

»Det kunne nok give lidt kollegiale problemer på lærerværelset, at én bliver sat op på en piedestal. De fleste arbejder jo også i team i dag«, siger han.

»Men ros inspirerer og skaber respekt om skolen. De gode historier er med til at give skolen et godt image, til at beskrive professionalismen, den faglige dygtighed og dermed få skabt respekt i offentligheden og hos forældrene, som ofte er helt urimeligt kritiske over for deres egen skole«, mener Bertel Haarder.

Månedens Gode Eksempel bliver udpeget første gang i oktober. Skolerne kan indstille sig selv eller blive indstillet af andre. Indstillingen sker ved at indsende ansøgningsskemaet, der findes på www.uvm.dk og på www.dlf.org under linket Månedens Gode Eksempel. Man kan også skrive til Skolestyrelsen, Snaregade 10a, 1205 København K.

De gode eksempler får et brev underskrevet af lærerformanden og undervisningsministeren.

Besøger I de valgte skoler?

»Vi møder ikke op og siger tillykke, men jeg vil altid gerne rundt og besøge skoler«, siger Anders Bondo.

Bertel Haarder er enig.

»Indimellem tager jeg jo ud på nogle skoler, det vil jeg fortsat, men jeg vil ikke kun besøge Månedens Gode Eksempler. Det vil ikke være rimeligt. Jeg har også brug for at besøge andre skoler«, siger Bertel Haarder.