Debat

Etik og moral på skoleskemaet

Nu vil vi ha' etik og moral på skoleskemaet... fra 0. klasse og hele vejen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

… vores børn skal lære at tage stilling, vokse op i et samfund, hvor det er helt naturligt at stoppe for rødt, så man ikke bliver kørt over, eller kører andre ned for den sags skyld… vores børn skal lære at leve efter princippet walk the talk og ikke efter det gamle princip ”gør som jeg siger og ikke som jeg gør”, de skal kunne holde døren for hinanden uden at forvente noget til gengæld, de skal være bevidste om, at når de snyder forsikringsselskabet, så snyder de fællesskabet og ikke bare kapitalen… De skal lære principperne bag, at man betaler sin skat, om ikke med glæde, så i hvert fald betaler den, så man på den måde får del i de goder, det danske samfund har og er med til at værne om de danske værdier.

Konfliktløsning er også en vigtig del af læren om etik og moral. Vi vil kunne sende vores børn ud i nattelivet uden at være bange for, at de bliver stukket ned, eller at de selv har en kniv i lommen bare sådan for en sikkerheds skyld.

Faget etik og moral skal tage udgangspunkt i diskussioner og snak, gruppearbejde og samarbejde… det handler om at skabe et fællesskab, hvor alle er enige om spillereglerne… dette med udgangspunkt i børnenes alder og baggrund.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Etik og moral handler ikke kun om at have færdselslære i første klasse… det handler om principperne bag færdselslæren… at få børnene til at tænke videre... Hvorfor skal man stoppe for rødt? Hvorfor må man ikke slå og moppe kammeraterne? Hvordan fungerer et samfund? Hvorfor skal man betale for varerne i butikkerne? Tænk over, hvordan man som forælder giver lille Knud en banan eller en kiks fra indkøbskurven, mens man handler, og før den er betalt. Det er jo ulvetimen… Butikkerne har lært at acceptere scenariet, fordi kunden er konge… men hvad nu, når lille Knud bliver 9 år og skal ned med sin kammerat og handle… ved lille Knud, hvad der er rigtigt, og hvad der er forkert? Kan man forvente, at et barn skal kunne kende forskel på scenariet med mor og scenariet med kammeraten – må man smage på varen, før den er betalt? Butikkerne har nok ikke den samme fleksible tilgang til lille Knud og hans kammerat som til lille Knud og hans mor.

Etik og moral er ikke et spørgsmål om tro. Det er ikke et spørgsmål religion, og faget skal derfor heller ikke behandles som sådan. Faget er tænkt som en investering. En investering i vores allesammens fremtid… 

Like "Etik og moral på skoleskemaet" på facebook, så vi kan få politikerne i tale!