Hvis du er til ro og struktur

Vil du undervise børn og unge med diagnoser inden for autismespekteret, er det en fordel, hvis du er rolig og struktureret

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vil du undervise børn og unge med diagnoser inden for autismespekteret, er det en fordel, hvis du er rolig og struktureret.

»Det er klart nogle af nøgleordene, når vi søger nye medarbejdere. I det hele taget spiller personlighed en stor rolle«, siger Martin Skydsgaard.

Han er teamleder på Rosenkilde Skolen i Slagelse, der er en del af Autisme Center Vestsjælland.

Skolen har elever fra 6 til 18 år, og forudsigelighed, struktur og ro er centralt placeret i pædagogikken uanset elevernes alder.

»Alle børn har brug for de elementer, men det gælder i særdeleshed børn og unge med autisme. Derfor vil vi gerne have, at lærerne tænker i den retning. Der skal selvfølgelig mere til. Du skal kunne stimulere og rykke det enkelte barn. Det er vigtigere end på forhånd at være uddannet inden for specialundervisning eller autismepædagogik«, siger teamlederen

Sammenlignet med en almindelig folkeskole er undervisningen på en skole for autister meget mere individuel og med mere end 40 lærere til de 75 børn, er der på Rosenkilde Skolen gode muligheder for at tilpasse undervisningen til den enkeltes behov. I praksis betyder det, at nogle elever modtager undervisning 20 minutter ad gangen, mens andre bliver undervist tre gange så lang tid.

På lærersiden er samarbejde i centrum, og skolens tre team er mere eller mindre selvstyrende. Udover at kunne undervise metodisk og med systematik og struktur, skal lærerne kunne planlægge og følge op.

»Også af de grunde lægger vi stor vægt på nye læreres personlighed. Undervisningen kræver, at du tænker positivt, og at du er udadvendt. I forhold til teamet skal du kunne indgå i helheden«, siger Martin Skydsgaard.

Lærerne på skoler for autister skal også være indstillet på at have en tættere kontakt til forældre, end lærere på almindelige folkeskoler.

I de senere år har psykiatrisk, lidelser tiltrukket sig stor opmærksomhed, ikke mindst blandt lærere og forældre. Samtidig har et stigende antal børn og unge fået diagnoser som infantil autisme eller aspergers syndrom.

Konsekvensen er, at der dukker flere, ikke mindst små undervisningssteder op.

»Vi kan mærke stigende interesse for området blandt lærere, hvilket kan hænge sammen med, at undervisningen er mere individuel. En forklaring helt tæt på kan være, at vi her på stedet har nogle fine personalegoder, og at Rosenkilde Skolen er en nyrenoveret skole med gode forhold«, siger Martin Skydsgaard.

Autisme er en neurologisk udviklingsforstyrrelse, som giver sig udslag i abnorme sociale og kommunikative evner samt ofte specielle interesser og adfærd.