Sådan gjorde vi i 2025-nummeret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Alle citerede personer i Folkeskolens fremtidsnummer i sidste uge var selvfølgelig ægte. Også i 2008 står de inde for det, de har sagt i år 2025! Men nogle af dem havde accepteret at spille en lidt anden fremtidsrolle end den, de har i dag:

Elever lærer konsensus på Knoop-skolen

Medarbejdere på Danfoss Universe og naturfagslærer Silke Groth fra Ahlmann-Skolen i Sønderborg havde sammen udviklet et undervisningsscenarium og -forløb. Silke Groth tog derefter 7.a med til Danfoss Universe og legede fremtidens skole sammen med Folkeskolens journalister og fotograf.

Eksformand: Skolen har aldrig været bedre

Journalistens præmis til Anders Bondo Christensen lød: »Forestil dig, at det er år 2025. Du er tidligere formand for DLF, og en journalist kommer hjem til dig i din økologiske have. Han spørger om, hvad du mener om skolen nu om dage (altså i 2025). Du bestemmer, hvordan skolen ser ud i 2025. Det vil sige: Du kan fyre din utopi af uden at tænke på, hvad det er politisk muligt i 2008«.

Undervisercolleges: Skru bare op for konkurrencen

De fire fremtidslæreruddannelser er defineret ud fra et baggrundsnotat fra Institut for Fremtidsforskning og Hans Henrik Knoops tekst »Folkeskolen år 2025«. De fire interviewede er henholdsvis lærerstuderende og forholdsvis nyuddannede lærere i 2008. Karin Lublin Hansen var med via webcam, ikke fra Schweiz, men fra Sønderjylland, hvor hun bor og studerer.

Åben og humoristisk ledelsesstil

Camilla Hoffmann, 38, blev kendt, da hun i 2006 var hovedperson i tv-dokumentaren »Min bedste lærer« på TV 2. Kresten Bang Heinfelt, 28, har været formand for Lærerstuderendes Landskreds siden marts 2007. Vi bad dem tænke sig til at være skoleledere i 2025.

Fællessprogs-it i netværk

Carsten Jessen, lektor på Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet, Syddansk Universitet, som i artiklen er seniorforsker, læste og kommenterede de fremtidspåstande, som journalisten havde fundet frem til ved at studere rapporter og forudsigelser.

Et kvart århundrede efter årtusindskiftet

Hans Henrik Knoops kronik er en kortere version (i 2025-nutidsform) af hans længere analytiske artikel, »Folkeskolen år 2025 - Hvad holder, og hvad bliver anderledes?«, som kan læses på folkeskolen.dk

Sidste skoledag

Pia Juuls novelle, »Sidste skoledag« (og Bjarne Reuters, »Miraklet i Nilphamari«), er skrevet til dette fremtidstema.

En aldrende pædagogisk skoleleders bekymring for skoleåret 2025-26

Lars Søndergaard er i 2008 skoleleder i Høje-Taastrup. Præmissen for hans kommentar var, at den blev bragt i august 2025.

Kinesisk i skolen

Professor Higgins klumme om kinesisk i skolen var, som »Sprogligt set« altid er, skrevet af professor Jørn Lund. Præmissen var, at den blev bragt i august 2025.

Forår i Heidelberg

Bagsmækskribent Tove Heidemann er også i dag Head of International Rela­tions på University College Syd. Præmissen var, at teksten blev bragt i august 2025.

Ekstra på folkeskolen.dk

På nettet ligger 32 uddybende analyser og artikler fra danske og internationale forskere og EU-kommissær Ján Figel'. Præmissen til bidragyderne var, at de skulle give deres bud på skolen år 2025.