Irene Meyer Jakobsen synes, det er svært at bevare følingen med eleverne, når hun arbejder med læringsstile

Læreren: Vi underviste ikke på stentavler før

Nogle lærere har opfattet TV 2-projektet som kritik af det arbejde, de gjorde før

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mistro. Det var den umiddelbare følelse hos lærer Irene Meyer Jakobsen, da hun hørte, at TV 2 skulle følge skolens udviklingsprojekt. Kunne det virkelig passe, at en folkeskole skulle portrætteres på en positiv måde, tænkte hun.

»Det var svært for mig at tro, derfor mødte jeg det med en vis mistro og tænkte, at der var en skjult dagsorden. Det værste var første gang, jeg fik en mikrofon på. Jeg tænkte: 'Bare jeg nu ikke begår en fejl, der bliver vist i hele Danmark. Men senere er jeg kommet frem til, at jeg ikke gør noget, som ikke kan tåle at blive vist. Det viste sig, at det ikke var farligt, så nu tager jeg det mere roligt«, siger Irene Meyer Jakobsen.

Præmissen er, at karakterresultaterne på skolen ikke er så gode. Det er af nogle lærere blevet opfattet som kritik.

»Jeg har kun været her ét år, så det har ikke påvirket mig så meget, men nogle af de andre er da blevet fornærmede over det. Det kan jeg sagtens forstå. Men det er jo ikke sådan, at vi underviste på stentavler før, og vi har også fået fornuftige unge mennesker ud af det«, siger hun.

Mindre kontakt med eleverne

Alligevel har de 100 dage gjort en forskel.

»Jeg har blandt andet en elev med staveproblemer. Hun har fået en stavemåtte, hvor hun kan øve diktatord ved at bevæge sig rundt. Jeg har fundet den kanal, jeg kan sende på, til hende«, fortæller Irene Meyer.

Til gengæld betyder arbejdet med læringsstile, at hun har mistet lidt af følingen med eleverne.

»Jeg har ikke så tæt kontakt til dem, som jeg plejer. Nu sidder der en gruppe på gangen og en i skolegården. Det kan nogle gange være svært at se forskel på, om de er i gang med at lære, eller de bare leger. Jeg må bare stole på, at de lærer, og sørge for, at de fokuserer mere på fagligheden end på selve aktiviteten. Det føles, som om jeg har flere elever nu, og reelt set ved jeg ikke, hvordan det går - selvom jeg selvfølgelig har en fornemmelse«, siger Irene Meyer Jakobsen, der ser frem til den endelige evaluering af eleverne.

Mikkel Kamp

Lærere i tv

DR2 sender i uge 36 en række programmer om undervisning, lærere og arbejdsmiljø.

»Lærer på udebane« er fire udsendelser, hvor lærere fra Skandinavien bytter arbejdsplads med hinanden. Den norske lærer Thorleif Højvik er vant til at være en naturlig autoritet i klassen, men det sættes på prøve, da han overtager en klasse fra Hellerup Skole i København.

En udsendelse handler om barnets »rejse« fra vuggestue til gymnasium, og den 6. september drejer det sig om lærernes arbejdsmiljø. Om at være gået ned med stress og komme op igen. En ung lærer fortæller om det første år som lærer og ser nu tilbage på det otte år efter. En anden ung lærer fortæller om at droppe faget.