Lærer til lærer

En valgfagsdag i håndværk og design

Vi forsøger at få vores valgfag til at fylde lidt mere i skolen. Vi lægger det i blokke over første halvår og har bl.a. en lang lørdagsskole.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I de sidste par år har vi på Skolen på Islands Brygge valgt at lægge vores valgfagstimer for 8 og 9 klasserne som blokke af timer i det første halvår af skoleåret. Det krydres med en teatertur og afsluttes med en lørdag, hvor holdene er på skolen og arbejde fra 9 formiddag til 19 aften – plus minus hvad der skal til for at få ryddet op m.m..

1

Jeg har valgt at kalde det håndværk og design længe inden sløjd/håndarbejde officielt skal kaldes dette. Der har været plads til at ”lege” med materialerne. Eksperimentere med hårde og bløde, forsøge sig frem til nye måde at lave ting på, finde gensidig inspiration hos hinanden og frem for alt have muligheden for at fordybe sig i en proces, et produkt, en måde at arbejde på, som det ikke så ofte levnes mulighed for i den daglige undervisning.

sofa

Når man som elev har 4 sammenhængende timer er der tid til at få ideer, finde materialer, værktøj m.m. og også nå at arbejde med tingene inden man skal afslutte dagen. Der er et rum og tid til gode og konstruktive samtaler med eleverne om problemløsninger, instruktion i brug af værktøjer og materialer. Der er i forløbet planlagt kursusgange i forskellige teknikker og lørdagen bliver i vid udstrækning planlagt med et indhold, der gerne skulle tage afsæt i noget at det stof, der er blevet arbejdet med undervejs. Vi forsøger at holde fokus på designprocesser fra idefase, skitsering, handlefase og evt. evaluering af det færdig resultat, men det kan være en svær øvelse, når man som elev bare gerne vil i gang med sit produkt. Så er det lige meget med målfasthed i tegningen o.s.v Som hovedregel er det da også lykkedes at komme i mål med ideerne.

3

Sidste år var hovedtemaet pallemøbler. Vi havde en hoben paller stående og de var ved at ende som brænde. Det gjorde de ikke. Vi havde en fin lørdag med et stærkt engagement hvor der blev lavet stole af meget forskellig karakter. Især to vandt elevernes gunst og bliver stadig brugt i fællesrummet i vores overbygning. I år havde jeg egentlig tænkt lidt i de samme baner. Stærkt inspireret af genbrugsmøbeltanken igen og med ideer fra www.godspeedfurniture.com, der arbejder meget fabulerende med deres produkter af genbrugstræ. Det holdt bare ikke. Vi havde i forløbet arbejdet en del med acryl, dioder og smykker, og det var nogle meget determinerede elever der insisterede på at arbejde med disse materialer, så dagen kom til at indeholde dette i stedet. Lidt drejning, designerjuletræ o.lign. blev der dog også tid til.

5

Ved 16 tiden var forældre og venner inviteret til at komme på skolen. Dels for at se dramaholdets forestilling, film og medieholdets film, men også for at se hvad der ellers var foregået i de forskellige værksteder, her bl.a. sløjdlokalet – nå nej håndværk og design lokalet.

6

Forældrene fik mulighed for at se og prøve og ikke mindst forholde sig til det deres unge mennesker havde præsteret i løbet af det sidste halvår.

7

Ja, det er hårdt at være på i så mange timer, men jeg tror også det er virkelig vigtigt at vi får vist at de kreativ/musiske, de manuelt/praktiske fag har noget vigtigt at byde på. At også de fag rummer udfordringer og byder på et indhold, der giver mening.

8