Debat

Har kommunerne skyklapper på?

Lærerne skal undervise 2 timer mere om ugen uden kompensation - det er et faktum. Kommunerne bør, som lokale arbejdsgivere, erkende problemet og tage fat på at finde løsninger, der sikrer arbejdsmiljøet og giver mulighed for at lave god skole.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lige nu forsøger Danmarks Lærerforenings repræsentanter over det ganske land at komme i dialog med kommunerne, for at få aftalt rimelige vilkår for lærernes arbejde det kommende skoleår. Det er vigtige dialoger, som er afgørende for, om folkeskolereformens implementering overhovedet skal lykkes.

Øverst står det faktum, at lærerne skal undervise 2 timer mere om ugen, uden at blive kompenseret derfor. Det er mig en gåde, at man som regeringen gjorde centralt, også lokalt lukker øjnene for den problematik. Byråd efter byråd har vedtaget budgetter, der overlader financieringen af reformen til deres lokalt ansatte lærere. Samtidig melder langt de fleste ud, at der ikke skal indgås aftaler med lærerne om vilkår for arbejdet. 

Mange af de nuværende aftaler har ellers i en årrække dannet en god fælles ramme om skolens arbejde. De bygger på en tænkning, hvor fokus er på opgaveløsningen og hvor der er respekt for lærernes professionelle råderum såvel som ledelsesretten. De har markant afbureaukratiseret arbejdsplanlægningen og tildelt de professionelle ansvaret for, i samarbejde med ledelsen, at prioritere i opgaverne så de kan tilpasses aktuelle behov i undervisningen. Aftalerne bygger på tillid, dialog og samarbejde mellem skoleledelsen og lærerne om hele skolens virksomhed.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Det er tid til at kommunerne træder i karakter lokalt, tager ansvar for medarbejderne og går i reel dialog med Danmarks Lærerforening.