Anmeldelse

Praktik i læreruddannelsen

Praktik i læreruddannelsen

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I den nye læreruddannelse lægges der op til et tættere samspil mellem praktik og undervisning med indførelse af et nyt praktikfag, der nu ikke blot er et forløb ude på en skole, men er udvidet til at omfatte forberedelse og efterbehandling på seminariet. Faget skal tilrettelægges som omdrejningspunkt for den studerendes progression, og det kan ske i fagene med særligt tilrettelagte forløb placeret umiddelbart før og efter en praktikperiode.

Fakta:

Titel: Praktik i læreruddannelsen

Pris: 180 kroner

Sider: 161 sider

Serie: Læreruddannelsen i fokus

Type: Bog

Forlag: Kroghs Forlag

Bogens artikler beskæftiger sig bredt med den ny måde at se praktikken på - som fag og som praktik, og om hvordan praktikken udfordrer forholdet mellem teori og praksis, og hvordan de teoretiske overvejelser kan og skal bringes i spil i praktikken. Hvilke kompetencer skal udvikles via praktikken, og hvordan inddrages de konkret - og endelig hvordan udmøntes samspillet herom mellem studerende, praktiklærer og seminarielærer? Sidstnævnte med den centrale "Trekantsamtale", der er en fast del af praktikken.

Bogen er inspirerende og opløftende læsning. Den sætter praktikken ind i en meningsfuld sammenhæng og sætter et tiltrængt fokus på forholdet mellem teori og praksis og på samarbejdet mellem seminarium og skole for at uddanne "den gode lærer".