Blog
0   769

Matematik og befolkningen i Norden

Abonner på nyt om Matematiklærerforeningen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

I foråret kørte vi i denne blog en lille serie, hvor vi serverede en lille grubler for jer hver gang. Vi fik ikke meget respons, men mon I har kunnet nære jer for at løse dem - man er vel matematiklærer! Nu kan alle 8.-klasser dyste i grublere og projektopgave i matematik. Lige nu er det nemlig ved at være sidste chance for at melde jeres klasse til Nordisk Matematikkonkurrence.

Nu kan alle 8.-klasser dyste i grublere og projektopgave i matematik. Lige nu er det nemlig ved at være sidste chance for at melde jeres klasse til Nordisk Matematikkonkurrence.

Konkurrencen følger en tidsplan, der kan ses på dkmat.dk. Først er der to kvalifikationsrunder. Opgaverne her har karakter af grublere. Der kan selvfølgelig kun afleveres et svar pr. klasse. Det giver anledning til gode diskussioner i klassen, når der sandsynligvis ikke er enighed om løsningerne. Når en klasse kommer igennem begge kvalifikationsrunder skal klassen fremstille en projektopgave om et givent tema. I år er det

Matematik og befolkningen i Norden.

Klassen skal udarbejde en rapport, en logbog over forløbet og en publikumsvenlig præsentation bestående af både en mundtlig præsentation og en udstilling. Ved den danske finale skal der også løses opgaver. 4 elever fra de deltagende klasser løser opgaver på tid i skarp konkurrence med de øvrige finalister.

Artiklen fortsætter under banneret

Den vindende klasse deltager i den nordiske finale. Hertil skal projektopgaven oversættes til engelsk - hvilket som regel viser sig ikke at være et problem. De danske elever gebærder sig rigtig godt på engelsk.

Vinderne sidste år var 8.m fra Lukasskolen i Vejle. De fortæller til Tidsskriftet Matematik sådan her om oplevelsen: "Det var sådan en god oplevelse at være med, og vi har lært utrolig meget ved det. Også det at hele klassen har været med til det, har bare været helt fantastisk. Vi ville ønske vi kunne gøre det om igen næste år."

 

Her kommer lige en smagsprøve fra semifinalen 2010-2011

 

Opgave 3

Hvor mange tal?

a) Hvor mange forskellige tal kan dannes af cifrene i 310588 når de ombyttes på alle måder?

b) Hvor mange af disse tal er med i 10-tabellen?

c) Hvor mange af disse tal er med i 5-tabellen?

 

Der er flere eksempler på opgaver, der er givet de andre år på dkmat.dk.

Husk at melde klassen til her inden d. 5. november 2013 på Danmarks Matematiklærerforenings hjemmeside www.dkmat.dk


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.189 andre er allerede tilmeldt