Igen: Kun kvinder skriver vinderprojekter

De tre bachelorprojekter fra læreruddannelserne, der i år dyster om at få Lærerprofession.dk-priserne har én ting til fælles: De er skrevet af kvinder. Og blandt de ni, der blev nomineret, er der heller ikke en eneste forfatter af hankøn. Det samme var tilfældet, da priserne blev uddelt første gang i 2012.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvorfor er det sådan, Hanna Mølgaard? "Priskomiteen har ikke haft fokus på forfatternes køn, så der er i alt fald ikke tale om, at mændene er blevet valgt fra, Men blandt de 43 indstillede opgaver, som alle har fået karaktererne 10 eller 12, er der kun indsendt syv, der er skrevet af mænd. Det har overrasket os. Det er også påfaldende, at alle de nominerede er kvinder, men det er svært af komme med en forklaring".

Hanna Mølgaard er chefkonsulent på Pædagogisk-Socialfaglig Højskole, Professionshøjskolen Via, og med i priskomiteen.

Ni bachelorprojekter nomineret til pris

Flinkeskolen?

Fagbladet Folkeskolen undersøgte for nogle år siden forskellen i karakterer for bacheloropgaver på læreruddannelsen for året 2008-2009. Dengang var gennemsnittet på spindesiden 7,7, mens mændenes kun var 6,8 - altså næsten et helt karaktertrin lavere.

Kloge-Åser har indtaget læreruddannelsen

"Undersøgelsen peger i samme retning som priskomiteens vurdering. Alligevel mener jeg ikke, at man kan sige noget om, at de nyuddannede lærere af hankøn er svagere end kvinderne. Hvis jeg skal forsøge at komme med et bud, som, vil jeg gerne understrege, udelukkende bygger på en mavefornemmelse, må det være, at der stadig er noget om, at pigerne har gået mere i flinkeskole. De er bedre til at afkode, hvad selve bacheloropgaven går ud på, og til at holde disciplinen under skriveprocessen", siger Hanna Mølgaard.

Blandt de tre pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet, som er indstillet til en pris, er der ligesom sidste år én mand og to kvinder.  De to diplomprojekter, som er indstillet til årets særpris for diskussion af muligheder og udfordringer med it-støttet undervisning er også skrevet af kvinder.

Prisoverrækkelserne finder sted den 15. november i København.