Pædagoger underviser i Odense - nu inddrages ministeren

Dansk Folkepartis Alex Ahrendtsen beder nu undervisningsministeren forholde sig til, at pædagoger i nogle tilfælde alene står for undervisningen i Odenses folkeskoler. Ahrendtsen vil gerne have ministerens vurdering af, om rådmand Brian Dybro og skoleafdelingen kan bruge folkeskolelovens paragraf 28, som de gør.

Publiceret

§ 28 i folkeskoleloven

For at kunne varetage undervisning i1.-10. klasse skal den pågældende have gennemført uddannelsen tillærer i folkeskolen, jf. dog stk. 2 og 3, eller andenlæreruddannelse, der er godkendt af børne- ogundervisningsministeren i denne henseende. Godkendelsen kanbetinges af, at de uddannede består en prøve ved enprofessionshøjskole, der af børne- og undervisningsministeren ergodkendt til at uddanne lærere i folkeskolen.
Stk. 2. Der kan ansættes personer med særlige kvalifikationer tilat undervise i enkelte fag.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Alex Ahrendtsen er medlem af både Folketinget og Odense byråd. Han stiller sit spørgsmål til undervisningsminister Christine Antorini gennem Folketingets børne- og undervisningsudvalg:

"I Odense henviser rådmanden og skoleafdelingen til den nuværende folkeskolelovs paragraf 28, når de lader pædagoger læse undervisning alene i kommunens folkeskoler. Jeg vil derfor gerne have ministeriets vurdering af, om der er hjemmel i denne paragraf til at gøre dette, og hvilke personer der tænkes på i stk. 2.".

Hvor mange lektioner?

Alex Ahrendtsen har vedlagt udvalgsspørgsmålet et bilag med de svar, som børne- og ungerådmand i Odense Brian Dybro (SF) gav, da Ahrendtsen i første omgang stillede sine spørgsmål til pædagog-situationen internt.  

"Din henvendelse går på antallet af timer der læses af pædagoger på vores skoler. For at få det præcise overblik over tingenes tilstand, har Skoleafdelingen foranstaltet en undersøgelse af praksis på skolerne. Det forholder sig sådan, at pædagogerne kun har et alene-ansvar for fag i 81 lektioner. 81 ugentlige lektioner udgør 0,43% af de vejledende timer, som vi melder ud til samtlige skoler. Derudover melder vi ekstra lektioner ud til indskolingen. Hvis disse medtages i beregningen, så udgør 81 lektioner 0,42% af samtlige udmeldte lektioner i 1.-9. klasse", skriver Brian Dybro i et svar til Ahrendtsen i onsdag.

Brian Dybro skriver videre, at antallet af timer, der læses af pædagoger, svarer til ca. tre lærerstillinger. Det er væsentlig for ham at pointere, at de stillinger ikke umiddelbart vil kunne veksles til lærerstillinger, idet timerne er fordelt på mange skoler.

"Vores praksis er i overensstemmelse både med intentionerne i Den Sammenhængende Skoledag og gældende lovgivning. Jeg kan således ikke få øje på, at der, som du mener, foreligger et problem, der skal løses", svarer rådmanden Alex Ahrendtsen.  

DF: Regeringen holder sig ikke til aftalen om skolereform

Læs mere

LæsAhrendtsens udvalgsspørgsmål og bilag her.