På Apples skærme er bare bryster et problem, og programmer designet i Flash dukker slet ikke op.

Apples bornerthed ærgrer forlag

Billeder af nøgenbadende hippier i Peter Øvig Knudsens roman faldt Apple for brystet. Så hvad ville en seksualundervisningsapplikation ikke gøre? spørger Kim Conrad Petersen fra det digitale forlag ConDidact. På Gyldendal forstår man bekymringen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

iPad'en er en del af skolehverdagen mange steder, også uden for Odder, hvor elever og lærere sidste år fik foræret hver sin. Men hvem bestemmer egentlig, hvordan indholdet skal se ud på de digitale skærme? En iPad viser eksempelvis ikke undervisningsmaterialer, der er udviklet i programmet Flash - og gad vide, om det ville gå an at udarbejde materialer til seksualundervisning i Apple-softwaren iBook Author, når nu forfatter Peter Øvig Knudsen ikke måtte sælge sin historiske roman i App Store på grund af bogens billeder af nøgenbadende hippier.

Overvejelserne er Kim Conrad Petersens. Som udviklingsdirektør og founder af forlaget ConDidact, der udgiver digitalt undervisningsmateriale til grundskolen, er han på én gang fan af og skeptisk over for Apples lukkede system.

»Der findes en enorm mængde apps til især iPad og iPhone. En del af dem er ganske anvendelige, og nogle er fremragende. iMovie giver flotte film, der med nogle få færdigheder fra brugerens side giver professionelt udtryk. Det gælder også iBook Author, som er let at bruge, når man vil lave en digital bog«, fortæller han. Problemet er bare, at e-bøger fra iBook skal læses på en iPad. De kan ikke vises på andre tablets, og det er jo trods alt ikke alle skoler, der har handlet med Apple.

På kompromis med indholdet

Hertil lægges Kim Conrad Petersens bekymring for, at Apple ville blande sig på indholdssiden, hvis nu han ville udgive materiale på en af Apples platforme. Han har altid haft Undervisningsministeriets faghæfter som rettesnor for sine udgivelser. Men nu er der pludselig en privat virksomhed, der sætter standarderne for indholdet i undervisningsmaterialerne, mener han.

»Den bornerthed, som Apple ligger under for, passer ikke på vores danske kultur. I forhold til Peter Øvigs roman er der jo ikke tale om pornografiske billeder, men om et kulturhistorisk dokument. Det er det, der har sat nogle tanker i gang hos mig som digital forlægger«, siger Kim Conrad Petersen, hvis forlag blandt andet står bag frilaesning.dk og europas-lande.dk

»Det bliver for eksempel svært at udgive en bog om seksualundervisningen uden overhovedet at vise et bart bryst eller for den sags skyld kønnene. Man kan tegne dem, men ville det gå igennem? Hvordan ville vi skulle vise en fødsel?« spørger han. Det er ikke, fordi Kim Conrad Petersen går med en konkret idé til en seksualundervisningsapplikation. Men det er et eksempel, der kaster lys over en problematik, mener han.

"Folkeskolen risikerer at komme for sent til revolutionen"

»Jeg kan ikke vide, om Apple også ville blande sig på indholdssiden, hvis nu jeg ville udgive europas-lande.dk som en app. Når nøgenhed er et problem, hvad bliver så det næste? Europas-lande.dk beskriver religioner og forskellige ideologier. Der er helt sikkert nogen, der vil være uenige med os i de beskrivelser, og skal vi så også til at censurere dem?«

Gyldendal forstår bekymringen

Hanne Salomonsen, der er direktør i Gyldendal Uddannelse, forstår godt Kim Conrads bekymring og medgiver, at Apple har en større »marketingmuskel« og en »kendthedsfaktor« at slå på i forhold til en dansk udbyder af et lignende Learning Management System (LMS) som nu iBook Author.

»Men det er meget svært at sige, hvem der vinder tabletkampen ude på skolerne, og det har vi som forlæggere meget lille indflydelse på. For os udgivere har det sådan set heller ikke den store betydning; vi skal blot sørge for at publicere vores materialer flermedialt og fleksibelt, så læremidlet fungerer på de platforme, som skolerne benytter sig af«, siger Hanne Salomonsen.

Til gengæld ville hun ikke kunne leve med, at Gyldendals rettigheder, i forhold til at bestemme læremidlernes indhold, blev indskrænket.

»Læremidlerne til undervisningen i den danske folkeskole tilrettelægges i et samarbejde mellem ministeriet, forlagene og forfatterne, og det vil være meget uheldigt, hvis internationale distributører, der ikke ved noget om undervisning og didaktik, begynder at blande sig i den del af vores virke«, siger hun.

Alinea gør sig uafhængig

Hos Alinea er kodeordene også fleksibilitet og platformsuafhængighed.

»Vi går slet ikke ind i iBook Author. Vi tilbyder ikke vores bøger ind i Apples system, ligesom vi heller ikke tilbyder det i Androids eller i Samsungs. Vi prøver at udvikle en løsning af vores indhold, som er fuldstændig platformsuafhængig, således at det kan afvikles både i en browserversion og også på iPad, Android og så videre«, siger Ebbe Dam Nielsen, der er forlagsdirektør hos Alinea. Det er vigtigt for ham at understrege, at Alinea er indholdsleverandør, og forlagets indhold skal kunne afvikles på en hvilken som helst skærm i et hvilket som helst styresystem, der måtte blive brugt ude på skolerne.

»Vi forlover os ikke med nogle bestemte producenter. Det kan vi ikke tillade os, fordi antallet af devices er så mangfoldigt på markedet. Vi vil ikke være med til at gå nogle bestemte leverandørers ærinde«, siger han. Apple skaber dog udfordringer for platformsuafhængigheden på et punkt, må Ebbe Dam Nielsen indrømme. Mange af Alineas lidt ældre læremidler er nemlig Flash-baserede, hvilket betyder, at de ikke kan afvikles på en iPad.

»Det er virkelig en udfordring. Det går vi og grubler meget over. Vi sikrer selvfølgelig, at de nye lærermidler ikke er Flash-baserede, men udfordringen er, at det programmelsprog, man skal over i, html5, ikke er langt nok fremme til, at det kan erstatte Flash«, fortæller Ebbe Dam Nielsen.

På den måde kan man vel godt tale om, at I underlægger jer Apple?

»Nej, vi lever sådan set bare op til det krav, vi stiller til os selv om, at vores indhold skal være uafhængigt af platform. Hvis vi skal være det, så er der altså noget programmeringssprog, vi må fravælge. Længere er den ikke«. Ebbe Dam Nielsen er også tydelig i sin udmelding, når det kommer til Kim Conrad Petersens seksualundervisningseksempel.

»Vores indhold bliver, som vi har planlagt og tilrettelagt det, så det lever op til Fælles Mål - også med billeder, som Apple ikke bryder sig om, for det styrer Apple ikke, det gør vi«, siger Alineas forlagsdirektør.

Et lukket system er en fordel

I Odder Kommune, hvor iPad'en sidste år blev allemandseje, ser kommunens it-konsulent, Rikke Dahl Thonbo, ikke noget problem forbundet med, at Apples produkter ikke altid spiller sammen med andre end sine egne. Tværtimod.

»Vi kan se mange fordele ved, at vi har et lukket system som Apple, for så får vi ikke en udvikling på må og få, hvor vi beder forlagene om en ting, og når de så er færdige om et halvt år, så ser verden ikke længere ud, som den gjorde, og vi har brug for noget andet«, siger Rikke Thonbo. Det handler om at have standarder, man kan stole på, tilføjer hun.

Gyldendal giver Odder særrabat på digitale læremidler

»Vi har valgt at sige, at Apple er det, vi har, og så arbejder vi ud fra det. Men vi bruger rigtig meget skyen, det vil sige, at vi gemmer og åbner mange dokumenter online i Google-drev for at undgå alle de her systemrestriktioner, som Kim Conrad Petersen også oplever«.

Når eleverne i Odder optager en film, er det altså ikke altid, at filmen også kan ses på en pc. Det er selvfølgelig rigtig irriterende, indrømmer Rikke Thonbo: »Men det er sådan, det er«, siger hun og opfordrer forlagene til at fremtidssikre deres materialer.

»Målet skal være, at alt er platformsuafhængigt, og så skal man ikke skyde skylden på Apple, men se lidt ud i fremtiden og spørge sig selv, om det, man laver her, er fremtidssikret«, slutter Rikke Thonbo.

Folkeskolen har været i kontakt med Apples danske uddannelsesafdeling, men det har ikke været muligt at få en kommentar til ovenstående.

Powered by Labrador CMS