Debat

Det træ-drejer sig om håndværket på Sjællandsstævnet

Trædrejning tilbage som læringsmiddel i sløjd og Håndværk&design

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er helt fantastisk, at elever nu må langsdreje fra 6. klasse, og de kan li´det. Drejning kan dog virke udfordrende på mange planer, men når man behersker de grundlæggende teknikker, så har man motorisk udviklet sig og har fået en kompetence mere til sin ”designpallet” af løsningsmuligheder.

Da det i sløjd, og i særdeleshed i kommende Håndværk&design er nødvendigt med en faglig progression, er drejning for de største elever igen blevet en del af min undervisning, men mine 20 år gamle og ubenyttede drejekompetencer var mildes talt tilstøvede! Derfor søgte jeg workshoppen drejning på Sjællandstævnet og er nu meget mere parat til håndværk&design.

Billede

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Med instruktøren Bent Illums ”legende lette” demonstrationer og anvisninger, har vi 12 kursister nu fået et stort kendskab til vore egne færdigheder i at dreje små elevtilpassede emner, som de moderne padehatte, pingofugle og lysestager, alt sammen i vådt løvtræ.

Billede

Flere prøvede kræfter med den særdeles udfordrende tværsdrejning af skåle og skiver, for at se hvor langt evnerne lige nu rækker, men også for at være klar til valgfaget håndværk&design i udskolingens obligatoriske valgfagsrække.

Billede

Det at arbejde i smaskvådt træ er meget taknemmeligt, men udtørringen og vedets svind i størrelse gav kursisterne problemer med at fastholde emnet på bænken. Men som den materieltdesign uddannede kursist Vanja siger; ”Det er bare en fed oplevelse, lige pludselig at mærke og høre, at man gør det rigtige, i konfrontationen mellem hænder, redskab og materiale”. Det er denne sejrsfølelse, jeg gerne vil give mine kommende elever i H&D. Men de skal have lov til at fordybe sig med tid og ro til at mærke og øve den særlige læring, der er i trædrejningen, før den kan indgå som en vigtig delpart i en designproces, mener Vanja.

billede

Den motoriske og kognitive læring der sker i forbindelse med trædrejning er vanskelig at beskrive, men drejeholdet håber, at det kan lykkes for skrivegruppen af kommende fællesmål for håndværk & design at få disse særlige  læringsmål med, så trædrejningen som læringsmiddel, kan få en høj status i det nye fag, så de maskinelle grundforhold, vil blive optimeret på skolerne landet over.

Som kursist vil jeg meget gerne takke instruktørerne og arrangørerne af Sjællandsstævnet mange gange for en formidabel og undervisnings relevant oplevelse. Drejekursisterne kan kun opfordre til, at drejekurser vinklet med design vil blomstre op i stor stil i alle landsdele og blive vel besøgt.

Billede

Powered by Labrador CMS