Tosprogede elever er overrepræsenteret på specialskolerne

På landsplan udgør tosprogede 13,6 procent af specialskolernes elever, mens andelen af tosprogede i folkeskolen ligger på 11,8 procent. Det viser nye tal fra Undervisningsministeriet, skriver Kristeligt Dagblad. I alt er 1.085 børn med udenlandsk herkomst placeret i specialskoler for børn med udviklingshæmning eller svære indlæringsvanskeligheder landet over. I Københavns Kommune er andelen dog noget højere. Her er 38 procent af eleverne på specialskolerne tosprogede mod 31 procent i folkeskolerne. På skoler for børn med svære handicap ligger andelen af tosprogede helt oppe på 54 procent. Det får Lars Aslan Rasmussen (S) fra borgerrepræsentationen i Københavns Kommune til at slå alarm. Han er uddannet speciallærer og selv halvt tyrkisk kurder. Han er sikker på, at overrepræsentationen skyldes fætter-kusine-ægteskaber.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kristeligt Dagblad: Tosprogede fylder op på specialskoler

Powered by Labrador CMS