Anmeldelse

Medier 0.-4. klasse

Medier 0.-4. klasse

Dette materiale har bare gjort mig så glad. Her er alt om medier samlet i ét materiale

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg kan kun sige til lærere: Køb, læs, nyd og lær (selv - og dine elever om medier). Her er masser af stof til de mest garvede medielærere, og samtidig er det en formidabel introduktion til faget til alt fra begyndere i 0. klasse til lærere, der er på vej mod pensionen.

Fakta:

Titel: Medier 0.-4. klasse

Forfatter: Grethe Grønkjær

Pris: 1.243 kroner

Sider: 87 sider

Type: Bog med dvd

Forlag: GeGe Forlag - Telefon 8619 0119

Mest imponeret er jeg over den trykte lærervejledning. Den samler i et let tilgængeligt, men alligevel fagligt grundigt sprog al teoretisk viden om billedmedier. Og ganske vist er materialet bygget op omkring disse, men enhver dansklærer vil kunne se, at store dele af stoffet lige så godt kunne anvendes til skrevne tekster (fag- og skønlitterære), faste billeder og tegneserier med meget mere. Der er nærmest tale om en grundbog til danskundervisning.

Derudover er der i lærervejledningen et vældigt udvalg af forslag til undervisningsforløb i 0.-4. klasse, men bestemt også til 5. og opefter. Disse forløb er endda ikke énstrengede (først, så, så og til sidst), men giver den enkelte lærer mulighed for at tilrettelægge egne forløb, så det passer bedst muligt til hende og hendes elever.

Forskellige arbejdsformer tilgodeser såvel de individuelle som de sociale kompetencer: enkeltmands-, par-, gruppe- og storgruppe/klasseopgaver. 

I øvrigt er det rart, at bogen giver en oversigt over relevante fag- og trinmål, så læreren nemt kan tjekke, at alt sker efter lovgivningen - og det er jo vigtigt i disse tider.

De medfølgende videoer med eksempler på de fire hovedgenrer, materialet er delt op i (film, musikvideo, nyheder og reklamer), er meget velvalgte. En del af disse vil kendes af eleverne et stykke tid endnu - og det er fint. Men jeg tror også, de er så godt valgt, at de ved førstegangsmodtagelse om nogle år stadig vil kunne ses uden at virke forældede/komiske, som megen hurtig formidling har en tendens til.

Kopiarkene til elevbrug er ligeledes fremragende, og når de så kan anbringes på skolens server, har det den fordel, at de kan hentes, når som helst man som elev eller lærer får brug for dem - papirnusseri-begrænsende.

Medielæring skal indeholde to elementer, en "læsefærdighed" og en "skrivefærdighed". Det sidste har det knebet lidt med i den moderne skoles jagt på paratviden. Men det er der bestemt blevet plads til her. Ikke blot i form af elevproduktioner i skoletiden, mange af disse vil givetvis inspirere en masse børn og unge til at lege videre i fritiden - det er reinforcement, så det basker.

Det trænger skolen til, og det vil give fremtidens voksne langt bedre muligheder for at komme til orde i de debatter, de måtte ønske at deltage i. Det er vigtigt for demokratiet, at almindelige borgere kan deltage og ikke bare lader sig tromle ned af diverse politikere, spindoktorer, "eksperter" og underholdningschefer, som for tiden nærmest har monopol på offentlig kommunikation. 

Powered by Labrador CMS