"En gang kan jeg måske sige til mine børn, at jeg har været med til at bygge skolegården", fortæller eleven Julie

Elever bygger egen skolegård for over en million kroner

De sidste fire måneder har elever på Kingoskolen brugt skoletimer på at bygge skateboardramper og boldbaner. I maj blev skolen i Slangerup nemlig udnævnt til en af vinderne af DR's arkitektur-konkurrence ”Byg det op.” Præmien var 1,6 millioner til deres udendørsprojekt samt til hjælp fra to arkitekter.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det vrimler med mennesker uden for Kingoskolen i Slangerup. Elever bakser med trillebøre og river, otte canadiske håndværkere smører mørtel på en skateboardrampe, og en far hamrer brædder op til en fodboldbande.

Ud af 813 ansøgere var Kingoskolens ønske om et sted, hvor de unge kan hænge ud og røre sig, en af de heldige vindere i DR's konkurrence "Byg det op". En konkurrence, der har til formål at gøre et lokalt område mere attraktivt for offentlig brug. På Kingoskolen er eleverne den drivende håndværker-kraft til at bygge det projekt, de har vundet 1,6 millioner til at føre ud i livet.

Skolen har elever fra 7.-9. klasse, og hver uge har de haft timer på byggepladsen i stedet for i klasselokalet. De har fået hjælp af håndværkere, forældre, lokale virksomheder og andre frivillige, men eleverne har selv hamret og gravet så meget, de kunne. Idéerne bag projektet er helt deres egne og kommer fra et udvalg bestående af syv elever.

"Elevernes ejerskab er utrolig vigtig i forhold til det her projekt. Det er dem, der skal bruge området, så derfor skal det ikke være nogle voksne, der bestemmer og udfører alt arbejdet. Jeg tror, det betyder, at de unge bruger det mere og passer bedre på det", siger skoleleder Jens Fenger Nielsen

Skolegård til mine børn De nye udendørsarealer kommer blandt andet til at have en skateboardrampe, en basketballbane med tilskuerpladser og et "monkey-mountain" med etager, hvor de unge kan hænge ud. Over hele området bliver der installeret højtalere, som eleverne selv kan koble sig til via smartphone og afspille deres egen musik.

På et af græsarealerne har 8.a netop brugt to formiddagslektioner på at rive blade sammen og gøre græsset pænt til den officielle åbning. De synes, det er rart at bruge noget af skoletiden på anderledes aktiviteter.

"Det er fedt at komme ud og bevæge sig. Først tænkte jeg, at det var mærkeligt, at vi skulle ud og lave sådan noget arbejde, men jeg synes, det har været godt. Det er også en sjov tanke, at jeg har været med til at lave noget, der skal stå her i mange år, og en gang kan jeg måske sige til mine børn, at jeg har været med til at bygge skolegården", fortæller eleven Julie, mens hun samler river og skovle sammen.

Læring fra de faglærte  Når eleverne har timer på byggepladsen, fungerer lærerne som rådgivere, der holder opsyn og ser, at alt går til, som det skal. Det tekniske og sikkerhedsmæssige tager håndværkerne sig derimod af. Ifølge skolelederen er det vigtigt, at eleverne stifter bekendtskab med forskellige faggrupper. Det er også holdningen hos de to tilknyttede arkitekter, der har arbejdet tæt sammen med eleverne.

"Jeg synes, projektet lærer eleverne, at der skal flid og disciplin til, hvis man vil udrette noget godt. Det handler ikke bare om at have talent, men rent faktisk om at gøre en indsat, og øve sig. Børnene har da også været helt fantastisk engagerede, og vi har virkelig haft brug for dem", siger arkitekt Victoria Diemer Bennetzen.

På mandag åbner Kingoskolens nye område officielt med en åbningsfest, hvor blandt andre Raske Penge optræder, og byggerierne kan afprøves af skolen og borgere i Slangerup.

Powered by Labrador CMS