Forskning Skoleledelse
0   509

Tre ledertyper i skolen

Danmarks Evalueringsinstitut (Eva) beskriver tre gennemgående ledertyper i rapporten »Strategier for læreres og pædagogers kompetenceudvikling«.

Eva har fundet frem til de tre karakteristiske ledelsestilgange til medarbejdernes udvikling. Der er tale om »idealtyper«, og i praksis vil man sjældent udelukkende repræsentere én af typerne.

Den strategiske leder

• Følger både dessiner og gode råd fra kommunen om kompetenceudvikling.

• Arbejder målrettet i sin egen institution med at afdække individuelle behov og ønsker.

Artiklen fortsætter under banneret

• Tænker kompetenceudvikling som institutionsudvikling.

• Er lydhør over for medarbejdernes ønsker, men ser det også som medarbejdernes mulighed for personlig og faglig udvikling.

Den kommunale bestyrer

• Tilslutter sig den retning, den kommunale kompetenceudviklingspolitik udstikker.

• Ser det ikke som sin opgave at udfordre eller supplere kommunens indsatser.

• Er bindeled mellem det kommunale niveau og medarbejderne.

• Eventuelle sidegevinster i forhold til medarbejdernes udvikling er sekundære.

Ad hoc-navigatøren

• Følger hverken en kommunal plan eller arbejder lokalt systematisk og strategisk med kom-petenceudvikling.

• Er fortrinsvis responderende på krav oppefra og behov nedefra.

• Er måske ikke uinteresseret i de kommunale indsatser og heller ikke i institutionens eller medarbejdernes udvikling, men agerer primært responsivt i stedet for proaktivt.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ