Anmeldelse

Kristendomskundskab Livsoplysning Medborgerskab i læreruddannelsen

Kristendomskundskab Livsoplysning Medborgerskab i læreruddannelsen

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den mangfoldige kultur, som skolens virke foregår i, og spørgsmålet om, hvad skolen skal i børnenes liv, skal studeres ved at benytte tre fagligheder - religionsfaglighed, idehistorie og medborgerskabstænkning/samfundsfaglighed. Pointen er, at der i arbejdet med faget netop skal skabes en sammenhængsforståelse mellem disse tre fagligheder, som Henrik Somme forklarer det i sin artikel.

Fakta:

Titel: Kristendomskundskab Livsoplysning Medborgerskab i læreruddannelsen

Pris: 180 kroner

Sider: 174 sider

Serie: Læreruddannelsen i fokus

Type: Bog

Forlag: Kroghs Forlag

I sit kapitel viser Pia Rose Böwadt overbevisende, hvordan der kan arbejdes med henblik på at forstå, at det at holde juleafslutning i skolen kan være et fagligt problem. Overbevisende vises, hvordan idehistorie og religionsfaglighed kan kvalificere forståelsen for problemets baggrund og de aktuelle politiske holdninger, der i tilknytning hertil er i spil. Den studerende, der arbejder således, vil netop kvalificere sine argumenter i en diskussion om, hvorvidt og eventuelt hvordan skolen skal holde juleafslutning.

De tre følgende artikler giver udmærkede introduktioner til fagets ene delelement Medborgerskab frem for til faget som sådan. Og i det afsluttende kapitel beskriver og drøfter Alexander von Oettingen og Leo Komischke-Konnerup med meget præcise formuleringer de didaktiske udfordringer, tankerne om medborgerskab giver til skolen. Derved formuleres, hvad det er, der i faget skal arbejdes med ud fra sammenhængen mellem dets tre fagligheder.

Powered by Labrador CMS