Anmeldelse

Sådan styrer du en klasse

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som ny lærer i sit første job er der mange ting, man skal til at finde ud af. Hvor bestiller man bøger, hvordan kommunikerer man med forældre, og hvordan finder man i det hele taget balancen mellem at skulle fremstå som styrende autoritet, samtidig med at man holder fast i sin egen personlighed?

Fakta:

Titel: Sådan styrer du en klasse

Forfatter: Ranghild Bach Ølgaard

Pris: 150 kroner

Sider: 68 sider

Type: Bog

Forlag: Forlaget Eventyrligvis

"Sådan styrer du en klasse", skrevet af Ragnhild Bach Ølgaard, giver ifølge forsideteksten "Gode råd, praktiske tips og ideer til nyuddannede lærere". Bogen berører mange områder af lærergerningen, og Ølgaard supplerer med eksempler fra sit eget virke i skolen. De meget personlige erfaringer får dog ofte karakter af succeshistorier, og man sidder tilbage med fornemmelsen af, at hvis det kører skævt mellem en lærer og en klasse, så er det altid læreren, det er galt med. Som ny lærer kan en sådan selvforståelse være et unødvendigt ekstra pres at skulle tage på sine skuldre.

Groft sagt bygger bogen på forestillingen om lærergerningen som et kald, hvor man inddrager hele sin personlighed, for eksempel i form af kagebagning og forudgående fysisk træning inden en overlevelsestur med klassen.

"Sådan styrer du en klasse" er meget subjektiv i sine holdninger, men kan stå som modstykke til mere teoretiske udgivelser om for eksempel klasseledelse. Det er dog tvivlsomt, hvor meget en ny lærer konkret kan gøre brug af Ølgaards mangeårige erfaringer. Bogen kan tjene som et eksempel på, hvordan man kan gøre det, men kan ikke stå som rettesnor for, hvordan man som ny lærer bør gøre det.