Sådan ser fremgangen ud i 2. klasse læsning med 2010 som index 100. Den måde at opgøre på, får dog fremgangen til at fremstå uforholdsmæssigt stor, understreger ministeriet

Nationale test: Fremgang over hele linjen

For første gang er der i år fremgang i landsprofilen i alle ti nationale test – for geografis vedkommende dog kun sådan, at resultaterne nu er oppe på samme niveau som første testår. Undervisningsministeriet understreger dog selv, at fremgangen i nogen grad kan skyldes tilvænning til testformen.

Publiceret

Hvis 2010 er 100…

Med det første testår, skoleåret 2009/10, som index 100 er
de gennemsnitlige testresultater på landsplan i foråret 2013:



Dansk/læsning 2. klasse 112



Dansk/læsning 4. klasse 110



Dansk/læsning 6. klasse 112



Dansk/læsning 8. klasse 118



Matematik 3. klasse 104



Matematik 6. klasse 110



Engelsk 7. klasse 116



Biologi 8. klasse 104



Fysik/kemi 8. klasse 110



Geografi 8. klasse 100



Kilde: ktst.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forventelig fremgang i nationale test

 

Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen under Undervisningsministeriet offentliggør i dag for tredje gang en national testprofil med det første testår, 2010 som index 100 (se link til højre). Men den måde at opgøre resultaterne på, får fremgangen til at fremstå uforholdsmæssigt stor. I 8. klasse er læseresultatet index 118, men det dækker ikke over, at eleverne er blevet 18 procent bedre til at læse, understreger ministeriet.

Politisk er det ved folkeskolereformforliget besluttet, at resultaterne af de nationale test fremover skal gøres såkaldt kriteriebaserede. Det betyder, at de ikke længere skal opgøres i forhold til landsgennemsnittet, men i forhold til på forhånd fastlagte kriterier for, hvornår man eksempelvis er en god læser.

Firmaet Rambøll har for Undervisningsministeriet evalueret brugen af de nationale test, og denne evaluering ventes offentliggjort snart.

Prisbelønnet professor: Forskere bør have adgang til nationale test

Læs mere

Den nationale præstationsprofil på ktst.dk