Debat

Grænseløst umoderne

Indlæg på kongressen om grænseløst arbejde contra stationære lærerarbejdspladser

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Af Per Lykke Nielsen, kongresdelegeret fra Horsens Lærerforening

” Det vigtigste først: Jeg vil gerne tilkendegive, at vi  i 110/Horsens Lærerforening støtter D2 og D2.1.

Jeg vil dog gerne tilføje en kort tankemæssig fodnote, der handler om det grænseløse arbejde - frihed og risici. PUC (Pædagogisk Udvikings Center i Horsens – en kraftfuld kommunal enhed for skoleudvikling og kurser mv. ) havde for nylig  inviteret kommunens IT-vejledere til møde om de næste 3 års strategi for SkoleIT i kommunen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Det forventes deri, at vi overgår til en ny IT-læringsplatform, i højere grad anvender nye ikke licensbårede open source programmer som Office libre, google docs, it’s learning (nyt elevintra) app writer (skrive og læsestøttende prgram) mv.

Kursus i det nye? Næh, grundforudsætninger for den enkelte lærer, som forventes tilegnet på egen vis.

På samme måde som vi forventes at anvende eksisterende virtuelle lærings- og samarbejdsplatforme, som f.eks. Skole INTRA , der karakteriseres som og hvis kvalitet fremhæves ved at kunne tilgås uafhængigt af tid og sted.

Friheden er frisætningen af resurser og udføre sit arbejde som lærer på det tidspunkt, der passer en bedst og risiciene er faren for, at vi som vores egne arbejdsgivere påtager os grænseløst og ubetalt arbejde på alle tidspunkter af alle døgn.

Befriende at Monika der på H.C.Andersensk  vis udtrykte, hvad vi alle tænker: se Moderniseringsstyrelsen er jo gammeldags  i sit tankegods  .

Nærmest komisk, at det nu lægges op til, at vi på velafgrænsede lærerarbejdspladser  i tid og sted  skal sidde over for hinanden f2f, arbejde og samarbejde digitalt og virtuelt.

Ser gerne at DLF i dette spørgsmål er bedre klædt på og i sin strategi med alvor udtrykker en mere moderne og proaktiv holdning til brugen af digital kommunikation som reel arbejdstid og ikke som selvreguleret ulønnet grænseløst arbejdstid.

Det handler måske om en kulturel og mental opdragelse til at deponere erindringen om vores login samtidig med at vi stempler ud og forlader vores kommende lærerarbejdsplads på skolerne – og holder reelt fri.

Det er bare en tanke.”

Ovenstående indlæg for at illustrere dilemmaet med og kompleksiteten med tilstedeværelse på skolerne og selvvalgt og pligtopfyldende arbejde ud over bundet tilstedeværelse på skolerne. Et felt, hvor de elektroniske og digitale muligheder for virtuelt samarbejde og  vi som lærere kan blive vores egne værste fjender for et grænseløst arbejde ud over den fastsatte årsnorm.

Et grænseløst arbejde med stor risikofaktor, der kan påvirke den enkelte med uheldige følger for det fysiske- og psykiske arbejdsmiljø.