Forskning

Virker udepædagogik? – det vil forskere fra Institut for Idræt og Ernæring og Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning ved Københavns Universitet og Steno Diabetes Center i Gentofte finde ud af.

Elevernes udbytte af udepædagogik bliver nu undersøgt

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsminister Christine Antorini (Socialdemokraterne) taler varmt om det: Udeskole. Ud-af-klassen-undervisning. Det udvidede klasseværelse. Udepædagogik. Altså om den undervisning, der foregår ude i virkeligheden, og hvor der er samspil mellem teori og praksis. Men virker det? Lærer eleverne mere, bliver de gladere, bliver de sundere? Det vil en gruppe forskere nu finde ud af. 600 udeskoleelever kommer under forskernes lup og bliver sammenlignet med elever, der ikke modtager ud-af-klassen-undervisning.

Tidligere forskning peger på, at ud-af-klassen-undervisning øger elevernes motivation, gør dem mere selvstændige, giver dem mere motion og skaber nye venskaber på tværs af vante opdelinger i klassen. Nu skal denne ældre og mere spinkle forskning altså efterprøves i en større skala. TrygFonden støtter projektet, der hedder »Teachout«, med 6,84 millioner kroner.

Omkring 300 af landets 1.855 kommunale og private grundskoler har i dag en eller anden form for udeskole på skemaet.

Læs mere på ku.dk