Debat Inklusion
0   335

Fremtidens folkeskole er sat til hævning

KL har udsendt en pjece om den folkeskole, den tegner for fremtiden (folkeskolen.dk 15. august, redaktionen). Reformen har tre overordnede mål. Et af målene er, at: »Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis«.

En sådan udmelding kan ikke undgå at omfatte den største udfordring, folkeskolen står i, inklusion. Problemer med inklusionen i Danmark er ganske veldokumenterede. Kompetencerne hos det personale, som skal udvikle og praktisere inklusion, rækker ikke til, at kommunerne med troværdighed kan kalde inklusion for et mål. Var det et mål, ville evalueringer for mindst ti år siden have grundstødt strategierne for inklusionen i folkeskolen med prædikatet »behov for justeringer«. Inklusion er et middel til at nå en reduktion af udgifterne til mennesker med ­handicap og andre særlige behov. Ikke et mål.

Artiklen fortsætter under banneret

Fravær af respekt for professionel viden og praksis har glimret i de inklusionsstrategier, som hærger det offentlige skolevæsen. Men med den kommende skolereforms ene hovedmål tegner der sig en vilje hos både KL og regeringen til reelt og individuelt at vurdere, om målet om inklusion nås med inklusionsafprøvninger, som professionelle med viden og praksiserfaring kan forudse er dømt til at mislykkes. Det vil klæde KL at fremlægge en plan for netop at frasortere alle de fejlplaceringer, der sker gennem fejlvisitationer af børn med behov, som det kræver specifik og særlig viden og praksiserfaring for at kunne løfte. Denne sortering bør føre til en visitation, som er mere i trit med målet om trivsel, som styrkes gennem respekt for professionel viden og praksis.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.420 andre er allerede tilmeldt