Blog
1   2040

Demokrati i skolen – ikke i Odense

Abonner på nyt om Tænketanken Sophia i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Ny nordisk skole er undervisningsminister Christine Antorinis flot tænkte projekt om en skole, hvor udviklingen skal bygge på væsentlige fælles (nordiske) værdier skoler imellem og i den enkelte skoles fællesskab. Derfor er der fra både minister og den til projektets koordinering og styring nedsatte følgegruppe og det producerede manifest lagt megen vægt på bottom up-udvikling og massiv lærertilslutning på de skoler, der melder sig til projektet.

Stor er forundringen derfor, når man på Folkeskolen.dk kan læse, at tre skoler i Odense Kommune er tilmeldt NNS uden inddragelse af lærerne i beslutningsprocessen. Den lokale lærerkreds protesterer, og Dorte Lange, formand for NNS projektets dialoggruppe, advarer om, at hele projektets troværdighed står på spil – men i skrivende stund er der ikke på folkeskolen.dk eller i dagspressen refereret andre reaktioner.

Artiklen fortsætter under banneret

Hvor er de direkte henvendelser til de 3 skoler fra forvaltningen i Odense henne, fra NNS’s dialoggruppes formandskab, ja og fra Ministeren? Alle burde jo øjeblikkeligt reagere med at erklære tilmeldingen fra de tre skoleledere ugyldig.  Man kan vel også forvente en reaktion fra Anders Balle, skolelederens formand, med kollegial påtale.  Både pædagogisk og dannelsesmæssigt er det da mere end betænkeligt, det der er sket. Både i relation til folkeskolelovens formålsparagraf, der foreskriver en demokratisk dannelsesproces over for eleverne bl.a. gennem deres mulighed for oplevelse af demokrati i praksis og i relation til samarbejdsklimaet på skolen.

De tre skoleledere bør tvinges til at trække tilmeldingerne tilbage, undskylde deres adfærd overfor lærerne og begynde forfra. Men de lever måske blot op til den relativt nye børne- og kulturdirektørs tiltrædelseserklæring: ”Nogle gange er der lidt en tendens til i Odense, at alle skal være hørt. Det har jeg tænkt mig at udfordre.”  På denne måde er den nye direktør parat til at udfordre modstandere, ja selve deltagerdemokratiet. Og det matcher da ikke tankegangen i NNS. Men det er direktøren og dermed de tre skoleledere altså ligeglade med, bare de deltager i projektet.  Så pyt med at der er tale om topstyring og ”trækken projekter ned over hovedet på lærerne”.

Kan ministeren, NNS’s formandskab, DLF, Skolelederne, Børne- og kulturchefforeningen, ja selv KL leve med det?

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ