Anmeldelse

Dansk i læreruddannelsen

Dansk i læreruddannelsen

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Læring er ensbetydende med en form for forandring, skriver Karen B. Braad med et citat fra Knud Illeris i afsnittet "Hvad er læring og undervisning?" og opstiller et afgørende spørgsmål for enhver, der beskæftiger sig med undervisning: Hvordan lærer børn om fællesskabets betydning for det enkelte menneske og for samfundet? Hvordan kan barnet komme til at forstå mangfoldigheden i naturen som noget værdifuldt, der kan nydes af den enkelte, og som skal værdsættes af fællesskabet, hvis den skal bevares?

Fakta:

Titel: Dansk i læreruddannelsen

Pris: 180 kroner

Sider: 158 sider

Serie: Læreruddannelsen i fokus

Type: Bog

Forlag: Kroghs Forlag

Spørgsmålet kan ikke besvares fyldestgørende på få sider, men den inspirerende artikel - som går igen i alle seriens fem bøger - kan sætte lærerstuderende i gang med nogle fundamentale overvejelser om kernen i det fag, de har valgt, forud for den første praktikperiode.

Hver af bøgerne har desuden en artikel med redskaber til planlægning af undervisningen, skrevet af fagfolk på de enkelte områder.

Gorm Bagger Andersen behandler danskfagets historie og lægger især vægt på de opfattelser af faget, der ligger bag de gældende Fælles Mål. Han understreger didaktikkens betydning i læreruddannelsen, for "hvis man ikke kan tilrettelægge læreprocesser for eleverne, så nytter ens danskfaglighed ikke noget i en professionspraksis". God baggrundsviden til at give retning og karakter for den faglighed, man oparbejder gennem uddannelsen. Og synspunktet kan sagtens overføres til skolens andre fag.

Også bogens øvrige kapitler leverer stof til og anvisninger på fornuftige refleksioner over danskfaget i teori, men sandelig også i god praksis.

Oplagt som grundbog i læreruddannelsen.

Powered by Labrador CMS