Anmeldelse Læreruddannelsen
0   212

Unge Pædagoger nummer 3/08

Med tidsskriftet "At lære at være lærer" præsenteres en række kendte såvel som mindre kendte forhold, der alle har betydning for overgangen mellem læreruddannelse og lærerarbejde

Unge Pædagoger nummer 3/08

Fakta


Titel
Unge Pædagoger nummer 3/08

Pris
80 kroner

Sider
72 sider

Type
Tidsskrift

Forlag
Unge Pædagoger

I "At lære at være lærer" sættes der fokus på studerendes og nyuddannede læreres oplevelser af deres uddannelsesforløb, praktikophold og opstart i lærerjobbet. I forlængelse af den nye læreruddannelseslov synes tidsskriftet at være højaktuelt, idet der er tale om en fremstilling, der i høj grad præsenterer og diskuterer de problemer, der (til stadighed) er forbundet med lærerprofessionen.

Artiklen fortsætter under banneret

I de indledende artikler opridses, hvorledes lærerarbejdet af mange nye lærere opleves som problematisk i forhold til skole-hjem-samarbejdet, disciplinen i klassen, teamsamarbejdet med mere. Her præsenteres også, hvorledes nye lærere faktisk kan og bliver støttet, og hvilken virkning det har for den enkelte lærer. Tendensen er, at lærerjobbet for den nyuddannede lærer ofte er forbundet med en række problemer, og at en del af disse problemer kan afhjælpes under uddannelsesforløbet gennem styrkelse af det såkaldte treklangsarbejde, det vil sige samarbejdet mellem de pædagogiske fag, linjefagene og praktikken.

Et eksempel på et konkret tiltag til styrkelse af treklangsarbejdet er beskrevet med et forsøgsarbejde foretaget på Skive Seminarium. Her har man gennem forskellige tiltag, som eksempelvis at indføre fællesmøder under praktikken og at højne informationsniveauet mellem studerende, seminarielærere og praktiklærere, søgt at lette overgangen fra studieliv til arbejdsliv. En styrkelse af treklangsarbejdet er en central pointe i tidsskriftet.

Men også andre forhold er væsentlige. Således er eksempelvis lærernes egne skoleoplevelser og forestillinger om det at være lærer af betydning, ligesom erfarne læreres mere eller mindre reflekterede måde at modtage nye kollegaer på spiller ind på den nyuddannede lærers indstilling til jobbet.

At der eksisterer en lang række problemer i tilknytning til læreruddannelse og -job, er ikke nogen ny viden, og det kan derfor umiddelbart virke tvivlsomt, at et tidsskrift som "At lære at være lærer" kan have nogen relevans. Imidlertid formår Unge Pædagoger med sin nyudgivelse at præsentere de mange problematikker i en struktureret og veldokumenteret form, der med afsæt i en lang række undersøgelser får tidsskriftet til at fremstå troværdigt og relevant. Ved at knytte undersøgelserne an til overvejelser af mere teoretisk karakter opløftes problemerne til et niveau, hvor de kan gøres til genstand for politiske tiltag på flere planer - fra læreruddannelsens overordnede struktur til den enkelte folkeskoles interne organisering.

"At lære at være lærer" er med sin rammende titel en introduktion til det væld af problemstillinger, der er forbundet med denne ældgamle profession. Gennem en kritisk tilgang til lærerprofessionen fremhæves aspekter, der i en tid, hvor både folkeskole og læreruddannelse er udskældte størrelser, synes relevante for enhver, der arbejder med lærerprofessionen - i særdeleshed seminarielærere, studerende, praktiklærere og ikke mindst folkeskolelærere.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
76 andre er allerede tilmeldt
Blog om lærerstuderende

Har du, eller nogen du kender, lyst til at blogge om lærerstudiet?

Vi vil meget gerne have bloggere på netværket Lærerstuderende, som vil dele ud af erfaringer, gode ideer og holdninger.

Søg om at få en blog, så kontakter vi dig hurtigst muligt til en uforpligtende snak.

Søg om at få en blog her