Anmeldelse Skoler
0   355

Inspiration til folkeskolens sundhedsundervisning

Inspiration til folkeskolens sundhedsundervisning

Fakta


Titel
Inspiration til folkeskolens sundhedsundervisning

Sider
40 sider


Hæftet er gratis og kan downloades på http://pub.uvm.dk/2008/sundhedsuv/index.html

Type
Hæfte

Forlag
Undervisningsministeriet

Temahæftet skal ses som inspiration for sundhedsformidlere og lærere, der ønsker at gøre elever i stand til at foretage sundhedsmæssige forandringer for sig selv og andre. Forandringerne skal ske gennem elevmedbestemmelse, hvor lærere og forældre støtter indlæring, erkendelse og vidensindsamling.

Artiklen fortsætter under banneret

Hæftet lægger vægt på evaluering som middel til at sikre, at lærerne og skolerne skaber de bedste betingelser for at nå de sundhedsfremmende mål. Derfor beskriver hæftet også forskellige formål med og metoder til at evaluere inden for lærekompetencer, elevernes handlekompetencer og sundhedsundervisningen.

Sidste del i hæftet handler om, hvad sundhedspolitik er, og i hvilken kontekst den bør formuleres. Sundhed skal ses i et større perspektiv, og skolen skal indtænke det omkringliggende miljø og lokalsamfund, så der er sammenhæng mellem det, eleverne lærer, og det, de oplever uden for undervisningen.

Hæftet er holdt i et letforståeligt sprog og indeholder inspirerende indspark i form af konkrete eksempler, som direkte kan bruges ude i skolerne. Temahæftet præsenterer relevante cases, hvor elever, forældre og lærere samarbejder om sundhed og trivselsrelaterede emner som rygning, alkohol, skolekantiner, medbestemmelse og glæde. Hver case afrundes med gode og inspirerende spørgsmål, som lærere eller sundhedsformidlere kan bruge til refleksion. Casene giver en konkret forståelse for, hvordan medbestemmelse og vægt på handlingskompetencer hos eleverne skaber succes og forandringer.

Evalueringsdelen er tung at læse, og man mister hurtigt overblikket over de forskellige definitioner og evalueringsprocesser. Eksemplerne letter dog forståelsen lidt.

Desuden bærer hæftet præg af at være sammensat af forskellige dele, der hver for sig gentager hinanden. Gentagelse fremmer som bekendt forståelsen, men det gør også teksten lang og til tider kedelig.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Ernæring og sundhedsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for madkundskab, sundhed og ernæring. I samarbejde med Foreningen for madkundskab.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
664 andre er allerede tilmeldt