Engelske erfaringer: Strikning giver god opførsel og kommunikation

I England er der planer om at genindføre strikning på skoleskemaet. Erfaringer fra en skole i Kent har nemlig vist, at børnene bliver mere sociale og kommunikerende i frikvartererne og helt glemmer mobilen. En strikkebutik i Silkeborg har taget ideen op og tilbyder strikkeskole.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I efterkrigstiden var strikning et spørgsmål om at kunne reparere og genanvende gammelt tøj. I 60'erne blev det trendy. Men i 80'erne gled det ligeså stille ud, og i England har man ikke haft strikning på skoleskemaet siden 1988. Men nu har man fundet ud af, hvad man går glip af.

På Worth Primary School i Kent fandt man for nogle år siden på at lave en strikkeklub i frikvartererne. Lærerne begyndte at inkorporere strikningen i timerne, så børnene i matematik designede et program, der kunne udregne, hvor mange masker de skulle bruge, når de designede deres eget tøj, og i historie lærte de om, hvilket tøj folk brugte i middelalderen.

Det gav imponerende resultater. Skoleleder Lynne Moore fortæller til avisen Daily Mail:  "Det har forbedret deres opførsel dramatisk, og det hjælper virkelig på deres kommunikationsevner. I stedet for at spille på deres telefoner eller computere, så strikker børnene og taler med hinanden. De har rigtige samtaler".

Det har også virket positivt på børnenes matematik- og skrivelyst i en grad, så der nu er stillet forslag om at revidere curriculum på landsplan for at indkooperere et nyt fag. Her skal børnene lære at "planlægge, designe, skabe, reparere og evaluere dekorative og/eller praktiske objekter ved at gøre brug af en række forskellige tekstiler og ved at anvende teknikker som syning, broderi og strikning". Om forslaget går igennem, vides endnu ikke.

Strikkeskole i Silkeborg I Silkeborg har indehaveren af strikkebutikken Gadestrik.dk, Gitte Gade, taget iniativet til sig og har startet en strikkeskole for kommunens 11-17-årige.

"De fleste tænker nok ikke over det, men man træner faktisk mange matematiske grundprincipper, når man sidder og strikker. Hvis man f.eks. skal strikke sin egen bluse, skal man først regne ud, hvor mange masker og pinde der skal bruges. Så skal man finde sine egne mål og udregne præcist, hvor mange pinde der skal være fra f.eks. skulder og ned til hoften, og hvor mange masker man skal have på tværs. Og typisk er der endda forskel på målene 'på tværs' og 'på langs', så regneopgaven kan blive meget udfordrende for selv garvede strikkere", fortæller Gitte Gade. Hun håber, at danske politikere vil lade sig inspirere af England og indføre strikning mere systematisk i skolen.

Umiddelbart er der dog ikke noget der tyder på, at strikning vil få mere plads fremover, da der i det nye håndværk og design er så meget fokus på designprocesser, at mange lærere har udtryk bekymring for, at om man kommer godt nok rundt om håndværksteknikkerne. Men designet og samarbejdet med matematik og andre fag ligger i folkeskolereformens planer.

Håndværkslærere: Hvor er styrkelsen af de praktisk-musiske fag i reformen?

 Rettet 20/08

 

Læs mere

Læs mere om inistiativet i Kent her