"Vi har ikke en entydig facitliste med svar på spørgsmålene, men giver inspirerende eksempler på, hvordan pædagoger, lærere og undervisere lader dannelse indgå i deres arbejde", skriver DUS.

Pjece skal inspirere lærere til undervisning i dannelse

Med Anders Bondo i spidsen præsenterer Danske Underviserorganisationers Samråd i dag på Folkemødet en pjece, der med oplysning og eksempler på dannelse i praksis, skal hjælpe undervisere til at bringe dannelse ind i deres arbejde.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"I debatten om dannelse er det langt fra klart, hvad dannelse er for en størrelse. Vi ser en tendens til, at dannelse anvendes som samlebetegnelse for alt dét, der også er vigtigt, uden at være umiddelbart nyttigt. Der er brug for at gøre uddannelsernes dannelseselementer synlige og tydelige", skriver Anders Bondo i forordet til den nye folder, som kan hentes via linket til højre.

Anders Bondo er formand for DUS, som er et samarbejde mellem landets syv underviserorganisationer. På Folkemødet på Bornholm vil de i dag præsentere materialet for at sætte dannelse på dagsordenen.

Biskopper vil have dannelse ind i fremtidens skole

"Vi håber, at de relevante beslutningstagere vil støtte Danske Underviserorganisationers Samråds ambition om, at dannelse får en større bevågenhed, når det gælder kvaliteten i undervisningen og uddannelsessystemet. Uddannelse, undervisning og dannelse kan ikke skilles ad".

Bliv inspireret af andre lærere Pjecen også en række konkrete eksempler på, hvordan man som underviser kan bringe dannelse ind i undervisningen. Blandt andre fortæller folkeskolelærer Ida Marie Kristensen fra Ejby Skole om sine egne erfaringer i undervisningen.  

"Klasselokalet skal afspejle den verden, som mine udskolingselever snart skal ud og deltage aktivt i. Klasselokalet skal være et trygt eksperimentarium, hvor eleverne kan afprøve, hvordan fællesskaber skabes, plejes og udvikles." 

 

Læs mere

Pjecen "Dannelsen i uddannelse"

Powered by Labrador CMS