Forskning Pædagogik
0   644

Tilbage til den kritiske pædagogik

»I den teknokratiske sfære er man vant til at indsamle såkaldte 'fakta' og at beregne korrelationer på en helt ureflekteret måde i en blanding af managementteknik og anvendt erhvervs- og nationaløkonomi. Et pragteksempel på, hvor ureflekteret dette kan foregå, er OECD's policydokument, der går under betegnelsen Pisa«.

En række unge pædagogiske forskere diskuterer i det nye nummer (2/13) af »Dansk pædagogisk Tidsskrift« kritisk den evidensdagsorden, der i disse år dominerer den pædagogiske videnskab og uddannelsespolitik i Danmark og i mange andre vestlige lande. En af dem, pædagogikstuderende Josephine Anna Billesø, gennemgår artikler af tre vilde og oprørske tidligere professorer i pædagogik, Peter Kemp, Knud Grue-Sørensen og Staf Callewaert. Artiklerne, hun gennemgår, har sigende titler som »Pædagogik mellem videnskab og filosofi« (1965) og »Pædagogik - videnskab eller professionsviden« (2007). Citatet ovenfor stammer fra sidstnævnte artikel, der er skrevet af Callewaert.

Artiklen fortsætter under banneret

Er 1960'ernes og 1970'ernes kritiske pædagogik ved at komme tilbage på universiteterne i fornyet form i et opgør med den herskende evidenstænkning? Læs selv.

Læs mere på dpt.dk


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ