0   131

Forbered dig på at koble af

Sommerferien skal tages alvorligt. Det gør du bedst ved at slutte skoleåret med at tænke både tilbage og frem

»Hvorfor jeg valgte at blive lærer? På grund af sommerferien! He,he!«

Du har formentlig hørt den vittighed mange gange. Her kommer forklaringen på, hvorfor den er dårlig:

Artiklen fortsætter under banneret

For det første er sommerferien for de fleste lærere betydeligt kortere end det antal uger, hvor der ikke er undervisning. Forberedelse, mødeaktiviteter og teamsamarbejde tager sin tid.

For det andet kan dit arbejde komme til at sætte et umiskendeligt præg på ferien, selvom du har sat dig for at holde fri 100 procent.

»Hvis du slutter undervisningsåret med at smide skoletasken fra dig og ikke skænke jobbet en tanke i fire-fem uger, så bliver det sikkert svært at komme i gang igen, og så får du formentlig ikke den dårlige stress ud af kroppen«, siger Bjarne Lellek.

Han er cand.pæd.psych., master i professionsudvikling og har i flere sammenhænge beskæftiget sig med lærerjobbet.

»Det er oplagt, at sommerferien for mange lærere står for afkobling, og at det i sig selv kan være problematisk. Hvis du efter et helt skoleår, hvor du har ydet og præsteret en masse, kaster dig hovedkulds ud i ferien, så er der en stor fare for, at du glemmer at mentalisere over det, der er sket. Du reflekterer ikke over det, gør det ikke færdigt. Resultatet er, at du slet ikke bliver parat til at begynde på næste skoleår«.

Vi tager det lige en gang til: Hvis ferien ifølge Bjarne Lellek skal fungere godt, skal man gøre sig umage for at afslutte arbejdsperioden ordentligt.

»Det er sådan, det hænger sammen«, siger han. »Inden du skal på ferie, skal du kvalificere dig til at få en ordentlig ferie. Det handler om at stoppe op og for dig selv eller i dit team få på plads, hvad der var godt, og hvad der ikke var godt i det forløbne skoleår. Først når det er på plads, er det okay at lukke ned for arbejdet«.

Før ferien gælder det om at stoppe op og for sig selv svare på spørgsmålet: Hvad lykkedes for mig, og hvad lykkedes ikke for mig? Herefter kan du være med til at gøre det samme i teamet.

»Det er også vigtigt at være fremadrettet«, siger psykologen.

»Det kan du være ved at sætte ord på, hvilke tre ting det er vigtigt at tage op og videreudvikle, når næste skoleår begynder, og ved at tænke over, hvordan og hvornår du vil arbejde med tingene. Så bliver du opmærksom på, hvad af det, du er god til, som du vil satse på at gøre bedre, og du får samtidig mentalt fundet feriegearet«.

Man er nødt til at kvalificere sig selv til at stoppe op og holde ferie, mener Bjarne Lellek. Og man bør gøre det ved kognitivt i sin erkendelse at lægge en plan for, hvad der skal ske efter ferien.

»Du kan bruge andre metoder. Under ét handler det om at undgå at føre arbejdet videre i ferien. Glemmer du den proces, kan du ferien lang være fyldt med tristhed eller tomhed, og du kan aktivt eller passivt frygte at komme tilbage på jobbet. Jeg bruger selv meget energi på den type processer, før jeg går på ferie«, siger han.

Og så er der kun en ting at tilføje: God ferie! |


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.957 andre er allerede tilmeldt